Materiály do výuky základní vzdělávání Materiály pro rozvoj dovednosti řešit matematické problémy pro žáky 7. tříd – III
Materiál do výuky

Materiály pro rozvoj dovednosti řešit matematické problémy pro žáky 7. tříd – III

4. 11. 2025
Autor
Mgr. Kamil Kopeček
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Materiál je zaměřen na podporu schopnosti řešení problémů ve vyučovacím předmětu matematika. Je navržen tak, aby bezprostředně souvisel s každodenními situacemi a prohluboval v žácích jejich matematické kompetence. Než žáci přistoupí k řešení, je vhodné, aby zvládali řešit základní úlohy na procenta. Úloha „Sušení rostlin“ je problémová úloha s následným rozvinutím o standardní užití procent.

Určeno pro žáky 7. tříd, ale úlohy jsou dobře využitelné také pro žáky vyšších ročníků. Řešení příkladů je koncipováno dle úrovně a znalostí žáků (např. je-li doplněno o opakování látky) na jednu až dvě vyučovací hodiny.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
499.4 kB
PDF
Suseni_rostlin.pdf
Pracovní list
508.19 kB
PDF
Zimni_slevy.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Úlohu „Zimní slevy“ mohou řešit žáci samostatně, pro zjednodušení obsahuje pracovní list diagram vývoje ceny. Je vhodné před samotným řešením úlohy s žáky propočítat standartní úlohy na slevy. Úloha „Sušení rostlin“ je koncipována jako úloha problémová.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence k řešení problémů – reflektuje osobní a společné problémy s ohledem na různé perspektivy navrhovaných řešení – lze využít následující vzdělávací strategii učitele:

- podporuji reflexi vlastních reakcí a srovnání s reakcemi ostatních.

Žádoucí jsou tyto projevy aktivity žáka:

- vyvozuje ze svých zjištění závěry a aplikuje je do praxe;

- argumentuje a relevantně obhajuje vhodné řešení.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.