Materiály do výuky základní vzdělávání Materiály pro rozvoj dovednosti řešit matematické problémy pro žáky 7. tříd – I
Materiál do výuky

Materiály pro rozvoj dovednosti řešit matematické problémy pro žáky 7. tříd – I

23. 10. 2025
Autor
Mgr. Kamil Kopeček
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Materiál zaměřený na podporu schopnosti řešení problémů ve vyučovacím předmětu matematika. Je navržen tak, aby bezprostředně souvisel s každodenními situacemi a prohluboval v žácích jejich matematické kompetence. Pracovní listy v příloze se týkají problémových příkladů s užitím poměru a měřítka mapy.

Řešení příkladů je koncipováno dle úrovně a znalostí žáků (např. je-li doplněno o opakování látky) na jednu až dvě vyučovací hodiny. Materiál je určen pro žáky 7. tříd, ale lze ho dobře použít také pro žáky vyšších ročníků.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
497.31 kB
PDF
Jake_je_to_meritko.pdf
Pracovní list
556.13 kB
PDF
Stromy_v_sadu.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Před použitím pracovního listu „Jaké je to měřítko“ je vhodné, aby žáci ovládali základní úlohy s měřítkem mapy. Tzn. zvládali určení skutečné velikost podle velikosti na mapě a naopak, určit podle skutečného rozměru velikost na mapě. Pokud žáci zvládají řešit základní úlohy na trojčlenku, měli by zvládnout i určit podle zadaných údajů měřítko mapy.

Pracovní list „Stromy v sadu“ se zaměřuje na užití poměru. Před samotným řešením přípravy je třeba důkladně procvičit podstatu poměru a úlohy na dělení v daném poměru.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence komunikační – vyjadřování – lze využít následující vzdělávací strategii učitele:

- při podpoře a hodnocení vyjadřování žáků se neorientuje pouze na obsah jejich sdělení, ale také na jeho výstižnost;

- během výuky pokládá dostatečné množství otevřených otázek, které podněcují žáky k přemýšlení a hlubší argumentaci;

- využívá techniku vzájemného tutorství, v rámci které si žáci vysvětlují nový koncept či jiné učivo navzájem;

a žádoucí jsou tyto projevy aktivity žáka:

- dorozumívá se v běžných komunikačních situacích, přičemž pro své vyjádření volí výrazové prostředky odpovídající danému komunikačnímu záměru a situaci;

- formu i obsah vyjádření přizpůsobuje úrovni sdílených znalostí.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.