Materiály do výuky základní vzdělávání Mapa k pokladu – soustavy lineárních rovnic zábavně
Materiál do výuky

Mapa k pokladu – soustavy lineárních rovnic zábavně

Anotace

Pracovní list je zaměřen na řešení dvojic lineárních rovnic o dvou neznámých a grafické znázornění jejich řešení. Žáci počítají rovnice, získávají souřadnice bodů a vynášejí je do souřadného systému, kde narýsují úsečky a určují jejich průsečík. Správné řešení vede k „ostrovu pokladů“ na mapě. Materiál rozvíjí logické a algebraické myšlení, prostorovou představivost a schopnost graficky interpretovat matematické výsledky. Celý pracovní list je určen pro jednu vyučovací hodinu.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
4.22 MB
PDF
MAT-70-kli-poklad.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Pracovní list podporuje rozvoj algebraických a grafických dovedností žáků. Žáci řeší dvojice lineárních rovnic o dvou neznámých, určují souřadnice bodů, graficky znázorňují úsečky a určují jejich průsečík. Výsledný bod je umístěn na mapě jako „ostrov pokladů“, což motivuje k propojení matematických výpočtů s vizuální interpretací. Materiál rozvíjí schopnost pracovat se souřadným systémem, prostorovou představivost a logické uvažování.

Součástí pracovního listu je rukou malovaná mapa, která je umístěna do souřadného systému. V dnešní době není problém upravit pracovní list tak, že do souřadného systému umístíme reálnou mapu. Aktivita může být využita i při výuce venku, kde do průsečíku můžeme umístit „poklad“, který žáci dohledají.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence komunikační – vyjadřování – se učitel při podpoře a hodnocení vyjadřování žáků neorientuje pouze na obsah jejich sdělení, ale také na jeho výstižnost, během výuky pokládá dostatečné množství otevřených otázek, které podněcuje žáky k přemýšlení a hlubší argumentaci, a využívá techniku vzájemného tutorství, v rámci které si žáci vysvětlují nový koncept či jiné učivo navzájem. Žák se dorozumívá v běžných komunikačních situacích, přičemž pro své vyjádření volí výrazové prostředky odpovídající danému komunikačnímu záměru a situaci, formu i obsah vyjádření přizpůsobuje úrovni sdílených znalostí, v běžných komunikačních situacích záměrně uzpůsobuje svoje vyjadřování tak, aby negativně nepůsobil na myšlení a prožívání druhých.

V rámci Klíčové kompetence – řídí vlastní procesy učení – se učitel zamýšlí se žáky nad tím, co jim pomáhá k rozvoji (prostor, čas, pomůcky, forma práce, styly učení aj.), a podporuje odpovědnost žáků za jejich učení tím, že jim vytváří příležitosti aktivně využívat to, co se naučili. Žák identifikuje různé přístupy k učení a porozumí jejich specifikům a vyhodnocuje vlastní učení samostatně i v návaznosti na zpětnou vazbu jiných.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.