Materiál do výuky

Les žije

20. 10. 2025
Autor
Muzeum Říčany
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce zavede žáky do lesa, kde zkoumají biodiverzitu dvou druhů lesa – smíšeného a jehličnatého. Na začátku si žáci stanovují otázku a hypotézu, poté provádí pozorování a na konci vyvozují závěry. Celá aktivita je badatelsky pojatá, vhodná pro žáky 2. stupně. V příloze naleznete metodiku pro učitele a badatelský pracovní list pro žáky.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
155 kB
PDF
PL-les-zije-2-stupen.pdf
Metodika
192.35 kB
PDF
Metodika-BOV-Les-zije.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Materiál „Les žije“ směřuje k pozorování rozdílnosti biodiverzity v různých typech lesa (v případě materiálu se jedná o les smíšený a jehličnatý – smrkovou monokulturu). Metodika je pěkně a srozumitelně popsaná, badatelský pracovní list provede žáky celou aktivitou.

Co se týče vybavení, je aktivita složitější na přípravu, neboť je potřeba sehnat pomůcky pro odchyt živočichů v přírodě (smýkací sítě, epruvety apod.). Na druhou stranu oceňuji to, že se jedná o venkovní aktivitu, kdy mají žáci možnost podívat se za zdi školy a poznávat tak přírodu zblízka.

Lekce rozvíjí Klíčovou kompetenci k řešení problémů – navrhne plán pro zkoumání a řešení specifického výzkumného problému – učitel využívá vzdělávací strategie:

- upozorňuje, že všímavost je základ vědeckého bádání – zadávám úkoly, aby žáci identifikovali to, čeho si ve svém okolí všimli, a vybízím k charakterizování všimnutých věcí;

- pomáhá žákům najít potřebné materiály a zdroje pro jejich individuální či skupinové bádání a pomáhá žákům shrnout relevantní závěry z jejich bádání a poukazuje na důležité informace pro sdílení se spolužáky.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.