Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Aktivita má několik části – od motivační části (hádání, co je v neprůhledném sáčku, zkoumání krabičky lentilek) až po samostatnou práci (měření, počítání, tvoření grafu). Žáci se učí třídit objekty podle daného kritéria, porovnávají množství a zjištění zaznamenávají. V tomto období se jedná o propedeutiku matematické dovednosti, kterou je práce s grafy. Učitel žáky vede tak, aby zjistili, kdy je záznam prostřednictvím grafu výhodný a usnadňuje následnou práci se zjištěnými informacemi. Učitel vede žáky k pochopení, že graf jim pomůže zpřehlednit získané údaje a že zaznamenané informace z grafu přečtou rychleji než z lineárního textu. V materiálu jsou také tipy pro práci s nadaným žákem.
V rámci rozvíjení Klíčové kompetence k řešení problémů – rozpozná jednoduchý výzkumný problém a jeho možné řešení – učitel rozvíjí dovednost žáků „klást jednoduché výzkumné otázky“ – se žáky se zaměřím na klíčové pojmy v otázce; upozorňuji na jednoduchost a jasnost otázek. Žák formuluje jednoduché otázky, na které lze hledat odpovědi pozorováním, měřením či zkoumáním.
V rámci rozvíjení Klíčové kompetence osobnostní a sociální – budování a udržování zdravých vztahů – učitel poskytuje prostor pro argumentaci názorů a sdílení, přehodnocení vlastních názorů a zpětnou vazbu. Žák se seznamuje s vrstevníky a dospělými.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025