Materiály do výuky základní vzdělávání Kreativní výuka ve výchově ke zdraví – VI. třída
Materiál do výuky

Kreativní výuka ve výchově ke zdraví – VI. třída

20. 11. 2025
Autor
PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Spoluautor
PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

On-line učebnice pro 6. ročník ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií je zaměřena zejména na podporu duševního zdraví a psychické pohody žáků v období vstupu na druhý stupeň základního vzdělávání. Učebnice se skládá ze čtyř hlavních kapitol. Každá kapitola obsahuje v úvodu motivaci, krátký citát nebo úvodní text, který je zaměřen na senzibilizaci, zcitlivění žáků pro dané téma. Následuje aktivita, nácvik dovedností a reflexe cvičení. Aktivity jsou vybrány tak, aby umožnily přesah do života, jejich aktuální i následnou využitelnost. Závěr kapitoly obsahuje zobecnění, generalizaci kapitoly a zadání možného badatelského úkolu označeného jako přesah do života nebo opakovaní.

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
Komentář recenzenta

Materiál systematizovaně a cíleně reflektuje potřeby znalostí žáků 6. ročníků ZŠ vzhledem k podpoře duševního zdraví.

Prohlubuje Klíčovou kompetenci osobnostně sociální – rozvíjí vlastní psychickou a fyzickou odolnost. Mezi očekávané strategie učitele zde můžeme využít – vytvářím příležitosti pro diskuse a aktivity, které podporují mentální pohodu a zařazuji takové situace, které v rámci mezilidských vztahů podporují klíčovou kompetenci komunikační a empatii. Očekávaným projevem žáka je – popíše, jak pečovat o své duševní, sociální a fyzické zdraví a pojmenuje konkrétní strategie, jak lze pracovat na rozvoji duševního a fyzického zdraví (pracuje se zkušeností).

Doporučuji reflektivní otázky k diskuzi jako nástroj uvědomění relativity času. Tedy že někdy se čas vleče (jako nemocnému), a někdy letí:

Byli jste někdy dlouho nemocní? Jak dlouho?

Co mohl cítit Ondřej Moravec, když byl dlouho léčen v ozdravovně v Luži-Košumberku nebo když mu lékař zakázal trénovat a vrcholově sportovat?

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

několik tematických celků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.