Materiál do výuky

Konstrukční úlohy

4. 12. 2025
Autor
Mgr. Marie Daňková
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Pracovní list je zaměřen na řešení konstrukčních úloh z geometrie. Žáci si procvičují používání základních geometrických nástrojů, přesnost při rýsování a logické uvažování při hledání postupu konstrukce. Úkoly podporují porozumění vztahům mezi prvky geometrických útvarů a rozvíjejí schopnost převádět slovní zadání do grafické podoby.

Lekci zvládnou žáci 6. tříd (prim) i vyšších ročníků. K jejímu řešení stačí základní znalosti o rovinných útvarech (čtverec, trojúhelník, obdélník, přímky, osa úsečky, …). Celý pracovní list je určen pro jednu vyučovací hodinu nebo její část. Jednotlivé části pracovního listu lze používat odděleně.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
842.46 kB
PDF
MAT-20-dan-konstrukce.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Pracovní list je určen k rozvíjení geometrického myšlení a praktických dovedností žáků při řešení konstrukčních úloh. Žáci pracují s geometrickými nástroji, aplikují poznatky o vlastnostech útvarů a provádějí přesné konstrukce podle daných podmínek. Materiál podporuje rozvoj prostorové představivosti, přesnosti a logického uvažování v oblasti geometrie v rovině.

V rámci aktivit lekce žák rozvíjí i Klíčovou kompetenci komunikační – vyjadřování – žák využívá repertoár běžných výrazových prostředků jazykových (řeč včetně intonace či větného přízvuku), tělesných (gesta, pohledy, výrazy tváře, postoj těla atd.) či vizuálních a grafických (náčrty, grafická znázornění atd.); v prostředí výuky využívá omezený repertoár odborných výrazových prostředků.

A dále rozvíjíme Klíčovou kompetenci komunikační – přemýšlí o komunikačním záměru autora sdělení – učitel si uvědomuje, že žákův neúspěch v řešení úkolu nemusí vyplývat z jeho neporozumění dané látce, ale pouze ze způsobu zadání takového úkolu.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.