Materiály do výuky základní vzdělávání Komiks – Když se Země taví, příběh sopky
Materiál do výuky

Komiks – Když se Země taví, příběh sopky

28. 8. 2025
Autor
Karolina Kučerová
Spoluautoři
Lucie Lukačovičová
Mgr. Matěj Machek, Ph.D.
Mgr. Petr Brož, Ph.D.
Geofyzikální ústav AV ČR
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Žáci jsou formou komiksu vtaženi do problematiky sopek. Jedná se o příběh dvou sourozenců, kterým probuzená sopka připravila dobrodružnou cestu. Inspirací pro příběh byla erupce sopky na ostrově La Palma z roku 2021. Kromě komiksu je k dispozici desková hra na stejné téma.
Přílohy materiálu obsahují komiks a hru v kvalitě pro domácí tisk. Přílohy ve vyšší tiskové kvalitě naleznete pod přiloženým odkazem na webu Geofyzikálního ústavu AV ČR.
Vhodné pro jednu vyučovací hodinu.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Didaktická hra
5.16 MB
PDF
komiks-3_sopky_hra_domaci-tisk.pdf
Jiné
63.5 MB
PDF
komiks-3_sopky_komplet_domaci-tisk_mensi.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Příspěvek „Když se Země taví, příběh sopky“ je souborem materiálů spojující komiks a hru. Komiks popisuje výbuch sopky a přidružené jevy. Upozorňuje, na co si dát pozor, pokud jsme v blízkosti činné sopky. Oceňuji deskovou hru, kde na herním plánu nalezneme nejen pole pro pohyb figurkou a základní pokyny, ale především rozšiřující informace, které žákům dávají vědět o zajímavostech ze světa vulkanismu. Doporučuji nejprve s žáky projít komiks a potom rozdat do skupin herní plány a zahrát si hru.

Rozvoj Klíčové kompetence – zohledňuje vzájemnou propojenost jevů, situací a výzev v okolním světě z hledisek sociálních, ekonomických, kulturních, politických a ekologických – žák prozkoumává, jak jsou různé situace, jevy a procesy v okolním světě propojené od roviny osobní přes místní, národní a regionální až po celosvětovou.

Rozvoj Základní gramotnosti – oceňuje čtení a psaní jako činnosti pomáhající porozumět světu i sobě samému – žák čte texty nejrůznějších typů, forem a žánrů a oceňuje čtení jako zdroj prožitků a informací.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.