Materiál do výuky

Jídlo a já

20. 2. 2025
Autor
Mgr. et Mgr. Zdeňka Trummová
Spoluautor
Mgr. Tomáš Václavík
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Vzdělávací program je určen žákům 6.–7. ročníku ZŠ.
Hlavními tématy programu jsou: jídlo, vaření, stolování a pěstování. Žáci se dozvědí důležité základní informace o problematice výživy (složení jednotlivých druhů potravin, přirozené a průmyslově zpracované potraviny, základní výživová doporučení, strava jako základ zdravého životního stylu, civilizační choroby, poruchy příjmu potravy).
Program obsahuje pracovní listy, praktická cvičení, součástí je také příprava několika jídel ve školní kuchyni a exkurze na farmě.
Časová dotace programu je 16 vyučovacích hodin (10 jednohodinových na sebe navazujících bloků + 1 dvouhodinový blok + 4 hodiny exkurze).
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Vzdělávací modul
12.61 MB
Dokument
Jidlo_a_ja_8063.docx

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 ČR.

Obsahuje
1x
Dokument
Komentář recenzenta

Vzdělávací objekt je určen žákům 6.–7. ročníku ZŠ.

V průběhu programu získají žáci základní znalosti a povědomí o problematice výživy. Program obsahuje pracovní listy, praktická cvičení a součástí je také exkurze na farmě.

Je složen z dvanácti tematických bloků: Z čeho se skládají potraviny, Přirozené potraviny, Průmyslově zpracované potraviny, Čtení etiket, aditiva, Analýza svačiny, Strava podle výživové pyramidy, Osobní změna, Nemoci z jídla, Poruchy příjmu potravy, Příprava třídního vaření, Třídní vaření, Exkurze na farmu.

Po absolvování programu by žáci měli být schopni vyhodnotit, jaká strava je pro ně nejlepší, umět si sestavit vyvážený jídelníček, být si vědomi zdravotních rizik spojených s požíváním nezdravých potravin a mít povědomí o tom, co jsou poruchy příjmu potravy a jak jsou nebezpečné.

Žáci pracují ve skupinách, jsou zde použity například: situační metoda, problémová metoda, metoda „řeka“, řízená diskuse, autoevaluace, myšlenková mapa a mnoho dalších.

Po skončení teoretické části programu žáci společně uvaří ve školní kuchyňce několik jídel a posléze završí společným slavnostním stolováním. Součástí programu je exkurze na farmu, kterou ale není nezbytně nutné realizovat.

Časová dotace programu je 16 vyučovacích hodin (10 jednohodinových na sebe navazujících bloků + 1 dvouhodinový blok – vaření + 4 hodiny exkurze).

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

několik tematických celků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

motivace, nové učivo