Pozor, tento materiál je publikován pod jinou než standardní licencí. Více se o podmínkách licence dozvíte zde.
Lekce „Guadeloupe“ představuje inspirativní výukový materiál, který propojuje historické poznávání s reflexí kulturní paměti. Skrze práci s fotografiemi bývalých plantáží, popisem památníku ACTe a výňatky z projevu Victora Lurela lekce umožňuje žákům promýšlet, jak se historické trauma otroctví propisuje do současného veřejného prostoru. Badatelská otázka „Jaké stopy zanechalo otroctví na ostrově Guadeloupe?“ jasně rámuje lekci a vede žáky k věcné i emocionální analýze vztahu mezi minulostí a přítomností.
Materiál efektivně využívá vizuální i textové prameny, které podporují nejen porozumění faktickému kontextu, ale také empatické a estetické vnímání. Zvláště silně působí kombinace konkrétních obrazových podnětů – například ruin plantáží či sochařských objektů památníku – s rétorickými prostředky z projevu politického představitele. To podporuje schopnost žáků vnímat kulturní instituce jako součást společenského dialogu o minulosti.
Didaktickou výzvou je převaha deskriptivních otázek, které mohou vést spíše k reprodukci informací než k hlubší debatě. Doporučuje se zařadit více interaktivních a diskusních úkolů – například práci s mapou francouzských kolonií, skupinovou debatu o roli památníků nebo návrh vlastního symbolického pamětního místa. Užitečný by byl také úvodní faktografický rámec, který by přiblížil historický vývoj Guadeloupu v kontextu transatlantického otroctví a kolonialismu.
Rozvoj Klíčové kompetence kulturní – Rozlišuje různé formy kultury a umění, popíše jejich projevy a uvede významné kulturní instituce na regionální, národní i globální úrovni – žáci interpretují roli paměťových institucí, porovnávají různé kulturní výpovědi o historii a promýšlejí, jak kulturní prostor zpracovává minulé křivdy. Tím se učí chápat kulturu nejen jako estetický projev, ale i jako prostředek společenské komunikace a historické reflexe.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025