Materiály do výuky základní vzdělávání Jaké stopy zanechalo otroctví na ostrově Guadeloupe?
Materiál do výuky

Jaké stopy zanechalo otroctví na ostrově Guadeloupe?

8. 7. 2025
Autor
Mgr. Aleš Sedlmeier
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Tato lekce se zaměřuje na zkoumání historických a současných aspektů otroctví na ostrově Guadeloupe. Žáci se prostřednictvím dobových i moderních pramenů, jako jsou památník a trosky plantáží cukrové třtiny, seznamují s důsledky otroctví a jeho vlivem na kulturu, ekonomiku a identitu ostrova. V rámci lekce žáci analyzují význam historických míst, jako je plantáž Murat, a propojují je s funkcí památníků připomínajících otroctví. Pracují s projevem Victorina Lurela, kde zkoumají emoce a symboliku spojenou s připomínáním této temné kapitoly dějin. Cílem je pochopit, jak se historická paměť otroctví přetváří v současné době a jaké stopy zanechala na Guadeloupu. Lekce podporuje kritické myšlení, schopnost práce s prameny a dovednost interpretace historických i současných kontextů. Je vhodná pro 2. stupeň ZŠ a víceletá gymnázia a nabízí učitelům příležitost propojit dějepisné učení s otázkami kulturní identity, paměti a odpovědnosti vůči historii. Součástí je pracovní list (zdroj: Francouzské učebnice dějepisu jako inspirace pro české prostředí. Diplomová práce, vedoucí Havlůjová, Hana. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisu, 2021).
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
1.25 MB
PDF
Guadeloupe_pracovni_list.pdf

Licence

Pozor, tento materiál je publikován pod jinou než standardní licencí. Více se o podmínkách licence dozvíte zde.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Lekce „Guadeloupe“ představuje inspirativní výukový materiál, který propojuje historické poznávání s reflexí kulturní paměti. Skrze práci s fotografiemi bývalých plantáží, popisem památníku ACTe a výňatky z projevu Victora Lurela lekce umožňuje žákům promýšlet, jak se historické trauma otroctví propisuje do současného veřejného prostoru. Badatelská otázka „Jaké stopy zanechalo otroctví na ostrově Guadeloupe?“ jasně rámuje lekci a vede žáky k věcné i emocionální analýze vztahu mezi minulostí a přítomností.

Materiál efektivně využívá vizuální i textové prameny, které podporují nejen porozumění faktickému kontextu, ale také empatické a estetické vnímání. Zvláště silně působí kombinace konkrétních obrazových podnětů – například ruin plantáží či sochařských objektů památníku – s rétorickými prostředky z projevu politického představitele. To podporuje schopnost žáků vnímat kulturní instituce jako součást společenského dialogu o minulosti.

Didaktickou výzvou je převaha deskriptivních otázek, které mohou vést spíše k reprodukci informací než k hlubší debatě. Doporučuje se zařadit více interaktivních a diskusních úkolů – například práci s mapou francouzských kolonií, skupinovou debatu o roli památníků nebo návrh vlastního symbolického pamětního místa. Užitečný by byl také úvodní faktografický rámec, který by přiblížil historický vývoj Guadeloupu v kontextu transatlantického otroctví a kolonialismu.

Rozvoj Klíčové kompetence kulturní – Rozlišuje různé formy kultury a umění, popíše jejich projevy a uvede významné kulturní instituce na regionální, národní i globální úrovni – žáci interpretují roli paměťových institucí, porovnávají různé kulturní výpovědi o historii a promýšlejí, jak kulturní prostor zpracovává minulé křivdy. Tím se učí chápat kulturu nejen jako estetický projev, ale i jako prostředek společenské komunikace a historické reflexe.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo