Pozor, tento materiál je publikován pod jinou než standardní licencí. Více se o podmínkách licence dozvíte zde.
Lekce „Guadeloupe“ představuje inspirativní výukový materiál, který propojuje historické poznávání s reflexí kulturní paměti. Skrze práci s fotografiemi bývalých plantáží, popisem památníku ACTe a výňatky z projevu Victora Lurela lekce umožňuje žákům promýšlet, jak se historické trauma otroctví propisuje do současného veřejného prostoru. Badatelská otázka „Jaké stopy zanechalo otroctví na ostrově Guadeloupe?“ jasně rámuje lekci a vede žáky k věcné i emocionální analýze vztahu mezi minulostí a přítomností.
Materiál efektivně využívá vizuální i textové prameny, které podporují nejen porozumění faktickému kontextu, ale také empatické a estetické vnímání. Zvláště silně působí kombinace konkrétních obrazových podnětů – například ruin plantáží či sochařských objektů památníku – s rétorickými prostředky z projevu politického představitele. To podporuje schopnost žáků vnímat kulturní instituce jako součást společenského dialogu o minulosti.
Didaktickou výzvou je převaha deskriptivních otázek, které mohou vést spíše k reprodukci informací než k hlubší debatě. Doporučuje se zařadit více interaktivních a diskusních úkolů – například práci s mapou francouzských kolonií, skupinovou debatu o roli památníků nebo návrh vlastního symbolického pamětního místa. Užitečný by byl také úvodní faktografický rámec, který by přiblížil historický vývoj Guadeloupu v kontextu transatlantického otroctví a kolonialismu.
Rozvoj Klíčové kompetence kulturní – Rozlišuje různé formy kultury a umění, popíše jejich projevy a uvede významné kulturní instituce na regionální, národní i globální úrovni – žáci interpretují roli paměťových institucí, porovnávají různé kulturní výpovědi o historii a promýšlejí, jak kulturní prostor zpracovává minulé křivdy. Tím se učí chápat kulturu nejen jako estetický projev, ale i jako prostředek společenské komunikace a historické reflexe.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025