Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně 4.0.
Lekce „Jak získaly svá práva?“ uzavírá tematickou řadu věnovanou ženské emancipaci a přehledně představuje různé strategie, jimiž ženy dosáhly volebního práva. Vhodnou kombinací prezentace a pracovního listu vytváří prostor pro analytickou práci i diskuzi o občanském aktivismu. Žáci zkoumají historické příklady protestních forem – od petic přes demonstrace až po radikálnější akce – a přemýšlejí nad jejich účinností i morálním rámcem.
Prezentace využívá silné vizuální prvky – fotografie, citace z petic, filmové ukázky i komiksové ztvárnění přibližují atmosféru doby a zprostředkovávají emoční dopad tehdejšího boje. Pracovní list pak vede žáky k hodnocení argumentů, porovnání historických názorů (např. Masarykových postojů) a reflexi společenské změny vyvolané první světovou válkou.
Lekce rozvíjí zejména Klíčovou kompetenci k občanství a udržitelnosti – zohledňuje vzájemnou propojenost jevů, situací a výzev v okolním světě z hledisek sociálních, kulturních a politických.
Žák rozpoznává historické překážky v cestě za rovnoprávností, analyzuje strategie společenské změny, zvažuje jejich legitimitu a účinnost, propojuje historické příklady s dnešními občanskými iniciativami a dokáže formulovat vlastní postoj k otázce, jakým způsobem lze spravedlivě prosazovat společenskou změnu.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025