Materiály do výuky základní vzdělávání Jak nahlíželi\y na ženu?
Materiál do výuky

Jak nahlíželi\y na ženu?

8. 7. 2025
Autor
Mgr. Olga Kovaříková, PhD.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce zkoumá historické a současné pohledy na postavení žen ve společnosti. Žáci analyzují dobové texty, jako jsou úryvky z knih a proslovy z 19. století, a porovnávají je s dnešním přístupem k otázkám rodiny, vzdělání, politiky a zaměstnání. Prostřednictvím pracovních aktivit žáci odhalují, jak byly ženám přisuzovány určité vlastnosti a role a jaké překážky musely překonávat v různých společenských oblastech.

Součástí lekce je i zkoumání stereotypů o ženských zaměstnáních a jejich charakteristikách, což žákům pomáhá lépe pochopit, jak se historická představa o ženách promítala do jejich společenského postavení. V závěru lekce žáci formulují vlastní názory na proměny postavení žen v průběhu času a diskutují o současném stavu genderové rovnosti. Lekce rozvíjí schopnost práce s prameny, kritické myšlení a interpretaci historických a současných kontextů. Lekce převzata z webu Hravá dějeprava.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Prezentace
3.34 MB
Prezentace
Jak_nahlizeli_y_na_zenu_PREZENTACE.pptx
Pracovní list
254.38 kB
Dokument
Jak_nahlizeli_y_na_zenu_PRACOVNI_LIST.docx

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně 4.0.

Obsahuje
1x
Prezentace
1x
Dokument
Komentář recenzenta

Lekce „Jak nahlíželi/y na ženu?“ žáky vede k analýze proměny postavení žen ve společnosti. Vazba mezi prezentací a pracovním listem je funkční – prezentace poskytuje vizuální oporu a strukturuje výklad, zatímco pracovní list rozvíjí hlubší porozumění historickým textům. Fotografie z 19. století (např. služebné, umělkyně, dělnice) pomáhají žákům konkretizovat dobové stereotypy, zatímco texty Jeana-Baptista Boona či Émila Morlota vedou k interpretaci společenských představ o ženách té doby.

Lekce systematicky směřuje k tomu, aby žáci porovnávali historické postoje se současnými a reflektovali, jak se proměňovalo vnímání ženské role v rodině, vzdělávání, politice a zaměstnání. Úkoly v pracovním listu rozvíjejí schopnost vyvozovat závěry, hodnotit postoje i formulovat vlastní stanoviska. Vizuální materiály – jako fotografie Zdeňky Braunerové či ilustrace z knihy Neohrožené ženy – zvyšují atraktivitu a podporují mezigenerační a kulturní přesahy. Pro větší dynamiku hodiny by bylo vhodné zařadit více interaktivních prvků (např. mediální srovnání nebo hodnotová osa).

Tato lekce rozvíjí především Klíčovou kompetenci k občanství a udržitelnosti – Zohledňuje vzájemnou propojenost jevů, situací a výzev v okolním světě z hledisek sociálních, kulturních a politických. Žák přemýšlí o historickém postavení žen v různých oblastech a propojuje jej s dnešními společenskými výzvami. Chápe souvislosti mezi minulými stereotypy a současnou genderovou rovností, posuzuje proměnu společenských rolí v kulturním a politickém kontextu a diskutuje o dopadech historických postojů na dnešní svět. Využívá získané poznatky k formulaci vlastních postojů v diskusi o rovnosti a občanských právech.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

učitel

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo