Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně 4.0.
Lekce „Jak nahlíželi/y na ženu?“ žáky vede k analýze proměny postavení žen ve společnosti. Vazba mezi prezentací a pracovním listem je funkční – prezentace poskytuje vizuální oporu a strukturuje výklad, zatímco pracovní list rozvíjí hlubší porozumění historickým textům. Fotografie z 19. století (např. služebné, umělkyně, dělnice) pomáhají žákům konkretizovat dobové stereotypy, zatímco texty Jeana-Baptista Boona či Émila Morlota vedou k interpretaci společenských představ o ženách té doby.
Lekce systematicky směřuje k tomu, aby žáci porovnávali historické postoje se současnými a reflektovali, jak se proměňovalo vnímání ženské role v rodině, vzdělávání, politice a zaměstnání. Úkoly v pracovním listu rozvíjejí schopnost vyvozovat závěry, hodnotit postoje i formulovat vlastní stanoviska. Vizuální materiály – jako fotografie Zdeňky Braunerové či ilustrace z knihy Neohrožené ženy – zvyšují atraktivitu a podporují mezigenerační a kulturní přesahy. Pro větší dynamiku hodiny by bylo vhodné zařadit více interaktivních prvků (např. mediální srovnání nebo hodnotová osa).
Tato lekce rozvíjí především Klíčovou kompetenci k občanství a udržitelnosti – Zohledňuje vzájemnou propojenost jevů, situací a výzev v okolním světě z hledisek sociálních, kulturních a politických. Žák přemýšlí o historickém postavení žen v různých oblastech a propojuje jej s dnešními společenskými výzvami. Chápe souvislosti mezi minulými stereotypy a současnou genderovou rovností, posuzuje proměnu společenských rolí v kulturním a politickém kontextu a diskutuje o dopadech historických postojů na dnešní svět. Využívá získané poznatky k formulaci vlastních postojů v diskusi o rovnosti a občanských právech.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025