Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Lekce „Invaze v roce 1968 v československé a v sovětské perspektivě“ je dobře koncipovaný materiál, který žákům umožňuje porozumět událostem srpna 1968 prostřednictvím kontrastu dvou zásadně odlišných dobových výkladů – československého a sovětského. Práce s karikaturami, plakáty a evokační fotografií poskytuje žákům konkrétní a vizuálně srozumitelný vstup do problematiky okupace Československa a fungování propagandy v prostředí studené války. Lekce systematicky rozvíjí schopnost identifikovat perspektivu pramene, rozlišovat mezi ideologickým narativem a zkušeností společnosti a opírat své závěry o konkrétní znaky obrazových zdrojů.
Lekce rozvíjí Klíčovou kompetenci k občanství a udržitelnosti – přebírá odpovědnost za věci okolo sebe a za možné dopady svých rozhodnutí vůči ostatním a okolí – žáky vede k přemýšlení o důsledcích politických rozhodnutí mocenských aktérů a o jejich dopadech na každodenní život obyvatel a celé společnosti. Žáci se učí chápat, že rozhodnutí přijímaná „shora“ mohou mít zásadní a dlouhodobé následky pro lidi, kteří se na nich nepodíleli, a že interpretace těchto rozhodnutí může být záměrně formována propagandou. Tím je posilována schopnost vnímat vlastní občanskou odpovědnost v kontextu širších společenských souvislostí.
Určitým rizikem lekce je její vyšší míra abstrakce a práce s pojmy (perspektiva, propaganda, kontrarevoluce), která klade zvýšené nároky na pedagogické vedení, zejména u žáků 9. ročníku. Bez cíleného ukotvení v konkrétní zkušenosti lidí roku 1968 může část žáků zůstat na úrovni formální identifikace perspektiv, aniž by plně porozuměla jejich společenskému a lidskému významu. Lekci proto doporučuji realizovat s krátkým doplněním kontextu či reflexe, která propojí analytickou práci s prameny s otázkou odpovědnosti aktérů a reálných dopadů invaze na život obyvatel Československa.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025