Materiály do výuky základní vzdělávání Invaze v roce 1968 v československé a v sovětské perspektivě
Materiál do výuky

Invaze v roce 1968 v československé a v sovětské perspektivě

17. 12. 2025
Autor
Mgr. Jaroslav Pinkas, PhD.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce zkoumá invazi vojsk Varšavské smlouvy v srpnu 1968 prostřednictvím multiperspektivní analýzy karikatur a dobových vizuálních pramenů. Žáci porovnávají československou a sovětskou interpretaci pražského jara a odhalují, jak propaganda a ideologie formují odlišné narativy o téže události. Součástí je práce s dobovými kontexty, kategorií „kontrarevoluce“, politickou rolí Varšavské smlouvy a reflexe věrohodnosti zdrojů. Lekce žákům umožňuje porozumět nejen samotné okupaci, ale i tomu, jak vzniká historická interpretace a jaké zájmy ji mohou utvářet.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
84.08 kB
PDF
blok-7_lekce-29_invaze-vroce-1968_metodika_final2022.pdf
Pracovní list
1.06 MB
PDF
blok-7_lekce-29_invaze-vroce-1968_pl_final2022.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Lekce „Invaze v roce 1968 v československé a v sovětské perspektivě“ je dobře koncipovaný materiál, který žákům umožňuje porozumět událostem srpna 1968 prostřednictvím kontrastu dvou zásadně odlišných dobových výkladů – československého a sovětského. Práce s karikaturami, plakáty a evokační fotografií poskytuje žákům konkrétní a vizuálně srozumitelný vstup do problematiky okupace Československa a fungování propagandy v prostředí studené války. Lekce systematicky rozvíjí schopnost identifikovat perspektivu pramene, rozlišovat mezi ideologickým narativem a zkušeností společnosti a opírat své závěry o konkrétní znaky obrazových zdrojů.

Lekce rozvíjí Klíčovou kompetenci k občanství a udržitelnosti – přebírá odpovědnost za věci okolo sebe a za možné dopady svých rozhodnutí vůči ostatním a okolí – žáky vede k přemýšlení o důsledcích politických rozhodnutí mocenských aktérů a o jejich dopadech na každodenní život obyvatel a celé společnosti. Žáci se učí chápat, že rozhodnutí přijímaná „shora“ mohou mít zásadní a dlouhodobé následky pro lidi, kteří se na nich nepodíleli, a že interpretace těchto rozhodnutí může být záměrně formována propagandou. Tím je posilována schopnost vnímat vlastní občanskou odpovědnost v kontextu širších společenských souvislostí.

Určitým rizikem lekce je její vyšší míra abstrakce a práce s pojmy (perspektiva, propaganda, kontrarevoluce), která klade zvýšené nároky na pedagogické vedení, zejména u žáků 9. ročníku. Bez cíleného ukotvení v konkrétní zkušenosti lidí roku 1968 může část žáků zůstat na úrovni formální identifikace perspektiv, aniž by plně porozuměla jejich společenskému a lidskému významu. Lekci proto doporučuji realizovat s krátkým doplněním kontextu či reflexe, která propojí analytickou práci s prameny s otázkou odpovědnosti aktérů a reálných dopadů invaze na život obyvatel Československa.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.