Materiál do výuky

HU! Historie umění

28. 11. 2025
Autor
Bc. Dominik Tyl
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Vzdělávací zdroj se zabývá výukou prostřednictvím autorského komiksu. Vytvořený komiks staví na oblibě tohoto žánru a využívá jeho typické rysy, jako je vizuální podmanivost, napínavý děj, zkratka, anekdotičnost příběhů, vtip – jeho cíl je však nejen pobavit, ale také vzdělávat. Prostřednictvím příběhu se žáci seznámí s určitým obdobím z dějin umění a zároveň jim bude nabídnuta tvůrčí aktivita – vytváření vlastního komiksu, jeho digitalizace a netradiční forma sdílení vytvořených příběhů na sociálních sítích.
Tematický celek (135 min., pravděpodobně i více) vychází z autorova stejnojmenného projektu, který je k nalezení na webové platformě www.hu-historieumeni.8u.cz.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
594.88 kB
PDF
Metodika_pro_ucitele_.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Vzdělávací zdroj představuje pedagogům možnost propojení komiksu, dějin umění a vytvoření vlastního digitálního obsahu. Skrze vlastní projekt na webu www.hu-historieumeni.8u.cz autor Dominik Tyl uvádí žáky do tématu dějin umění, představuje již vytvořené komiksové příběhy o uměleckých epochách. Autor vychází z předpokladu, že kapitoly z dějin umění lze dětem přiblížit hravou formou, se kterou pracuje i v podrobném scénáři k vyučovacímu bloku z dějin umění či výtvarné výchovy.

Žáci příběhy nejprve reflektují a sami posléze vytvářejí vlastní autorský komiks s vybraným námětem z dějin umění. Shromažďují informace, hledají zdroje, vymyslí vlastní příběh navázaný na uměleckou epochu a námět rozpracují kresebně. Poté se učí převést kresbu do grafického editoru a svůj komiks tak přemění do digitální podoby. Metodika pro pedagogy předkládá jednoduchý návod na úpravu kreseb, na webové stránce autora je k dispozici i videonávod.

V tomto výukovém bloku žáci rozvíjí Klíčové kompetence kulturní – skrze seznamování s dějinami umění a hledání informací v kvalitních zdrojích rozvíjí svůj zážitek z uměleckých děl. Učitel diskutuje se žáky o uměleckých dílech a pomáhá jim orientovat se v oblasti kultury a umění.

V rámci rozvoje Klíčové kompetence digitální – žák přetváří kresbu v digitální obsah a sdílí jej v digitálním prostředí – učitel podporuje žáky v experimentování s různými možnostmi, jak vyjádřit svůj záměr za pomoci digitálních technologií.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.