Materiál do výuky

Hranice práce

20. 6. 2025
Autor
Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Prostřednictvím aktivity se žáci seznámí s pracovními podmínkami hůře placených profesí. Jejich úkolem bude porovnat motivy z dokumentu Apoleny Rychlíkové a Wolkerových balad. Metodika obsahuje kromě projekce i pracovní list a je primárně zaměřená na přiblížení proletářské poezie, umělecké angažovanosti spisovatelů ve 20. letech 20. století s přesahem k současnosti. Lekce je součástí vzdělávacího balíčku Chudoba, který vznikl ve spolupráci s Diakonií a se Zastoupením Evropské komise v Praze. Vzdělávací aktivita je určena pro žáky na druhém stupni základních škol (12+) a zabere 1–2 vyučovací hodiny. Je potřeba počítat s tím, že diskuze nad některými texty mohou být delší (i když není nutné projít všechny texty).
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
1.25 MB
PDF
hranice_prace_met.pdf
Prezentace
6.62 MB
Prezentace
avantgarda_a_propagace_socialismu_top_0.ppt
Pracovní list
810.87 kB
PDF
balada_o_ocich.pdf
Obsahuje
2x
PDF
1x
Prezentace
Komentář recenzenta

Tato výuková aktivita propojuje literaturu, sociální studia a ekonomické aspekty chudoby. Zaměřuje se na analýzu pracovních podmínek a angažovanosti spisovatelů. Materiál je modulární, přizpůsobitelný různým třídám a časovým možnostem (1–2 vyučovací hodiny). Významná je vazba na čtenářskou gramotnost – žáci pracují s uměleckými texty a diskutují o nich z různých perspektiv: morální, ekonomické i společenské. Důraz je kladen na porozumění autorovým záměrům a na formulování vlastních názorů v diskuzi. Aktivita rozvíjí nejen porozumění textu, ale i schopnost argumentace, empatie a otevřeného přemýšlení o světě kolem sebe.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.