Materiály do výuky základní vzdělávání Horniny – místo pro život (pracovní listy)
Materiál do výuky

Horniny – místo pro život (pracovní listy)

10. 12. 2025
Autor
Česká geologická služba
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Pracovní listy umožňují žákům objevovat, jak horninový podklad ovlivňuje osídlení rostlinami a živočichy. Obsahují úkoly, které podporují pozorování, porovnávání a přemýšlení o souvislostech mezi neživou a živou přírodou. Materiál je vhodný pro práci v učebně i v terénu a pomáhá rozvíjet badatelské myšlení a kritické uvažování žáků.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
15.07 MB
PDF
VV_horniny_misto_pro_zivot_PRACOVNI_LISTY_web.pdf
Metodika
2.18 MB
PDF
VV_horniny_misto_pro_zivot_METODIKA_web.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Materiál „Horniny – místo pro život (pracovní listy)“ je souborem pracovních listů s autorským řešením pro učitele a metodiky pro učitele. Pracovní listy umožňují žákům prakticky zkoumat, jak geologický podklad ovlivňuje možnosti života rostlin a živočichů. Pomocí úkolů a pozorování vedou žáky k propojení neživé přírody (horniny, půda) se živou složkou (flóra, fauna). Žáci se učí vnímat rozdílné podmínky stanovišť – od skal a holé vrstvy po půdu s živinami – a zamýšlet se nad tím, co je pro osídlení životem klíčové. Díky materiálu mohou aktivně objevovat souvislosti mezi geologií, ekologií a životním prostředím – a to jak v běžné učebně, tak ideálně v terénu. Soubor podporuje rozvoj badatelského myšlení, schopnost pozorování a kritické uvažování o vztazích v přírodě. Oceňuji rozsah pracovních listů, jejich poutavost a možnost pracovat s nimi kontinuálně v průběhu několika vyučovacích hodin.

Materiál podporuje rozvoj Klíčové kompetence k občanství a udržitelnosti – žák zohledňuje vzájemnou propojenost jevů, situací a výzev v okolním světě z hledisek sociálních, ekonomických, kulturních, politických a ekologických. Učitel využívá vzdělávací strategie: vytvářím situace a zadání vyžadující prozkoumávání a interpretaci různých souvislostí v místním prostředí a mezi místní, regionální, národní a globální úrovní (využívám postupy místně zakotveného učení a globálního vzdělávání); vytvářím prostor a bezpečné prostředí pro diskuse žáků o souvislostech různých jevů, procesů a systémů. V projevech žáka je patrné: prozkoumává, jak jsou různé situace, jevy a procesy v okolním světě propojené od roviny osobní přes místní, národní a regionální až po celosvětovou.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

tematický celek

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.