Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Materiál „Horniny – místo pro život (pracovní listy)“ je souborem pracovních listů s autorským řešením pro učitele a metodiky pro učitele. Pracovní listy umožňují žákům prakticky zkoumat, jak geologický podklad ovlivňuje možnosti života rostlin a živočichů. Pomocí úkolů a pozorování vedou žáky k propojení neživé přírody (horniny, půda) se živou složkou (flóra, fauna). Žáci se učí vnímat rozdílné podmínky stanovišť – od skal a holé vrstvy po půdu s živinami – a zamýšlet se nad tím, co je pro osídlení životem klíčové. Díky materiálu mohou aktivně objevovat souvislosti mezi geologií, ekologií a životním prostředím – a to jak v běžné učebně, tak ideálně v terénu. Soubor podporuje rozvoj badatelského myšlení, schopnost pozorování a kritické uvažování o vztazích v přírodě. Oceňuji rozsah pracovních listů, jejich poutavost a možnost pracovat s nimi kontinuálně v průběhu několika vyučovacích hodin.
Materiál podporuje rozvoj Klíčové kompetence k občanství a udržitelnosti – žák zohledňuje vzájemnou propojenost jevů, situací a výzev v okolním světě z hledisek sociálních, ekonomických, kulturních, politických a ekologických. Učitel využívá vzdělávací strategie: vytvářím situace a zadání vyžadující prozkoumávání a interpretaci různých souvislostí v místním prostředí a mezi místní, regionální, národní a globální úrovní (využívám postupy místně zakotveného učení a globálního vzdělávání); vytvářím prostor a bezpečné prostředí pro diskuse žáků o souvislostech různých jevů, procesů a systémů. V projevech žáka je patrné: prozkoumává, jak jsou různé situace, jevy a procesy v okolním světě propojené od roviny osobní přes místní, národní a regionální až po celosvětovou.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025