Materiál do výuky

Holocaust

18. 12. 2025
Autor
Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce uvádí žáky do tématu holocaustu prostřednictvím osobního příběhu Anny Frankové. Na základě práce s ukázkami z deníku, dobovými fotografiemi a historickými prameny žáci postupně odkrývají mechanismy nacistického antisemitismu a rekonstrukcí každodennosti v úkrytu pochopí, proč se musela Anna se svou rodinou skrývat. Lekce propojuje individuální zkušenost jedné dívky s širšími společenskými procesy pronásledování Židů v Evropě a vede žáky k rozpoznání projevů rasismu, diskriminace a dehumanizace. Aktivity podporují empatické porozumění i kritické myšlení: žáci porovnávají různé typy pramenů, formulují vlastní vysvětlení příčin perzekuce a diskutují širší lidskoprávní rámec tématu. Lekce je vhodná jako vstup do tématu holocaustu, klade důraz na bezpečné vzdělávací prostředí, přiměřenost věku a respektující zacházení s pamětí obětí.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
77.33 kB
PDF
blok-4_lekce-16_holocaust_metodika_final2022.pdf
Pracovní list
2.36 MB
PDF
blok-4_lekce-16_holocaust_pl_final2022.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Materiál účinně podporuje rozvoj kritického myšlení žáků, protože je vede k porovnávání různých typů pramenů, k jejich interpretaci a k formulaci vlastního závěru k historickému problému. Práce s deníkovým záznamem a dobovými fotografiemi umožňuje žákům identifikovat konkrétní projevy nacistické perzekuce a pochopit, jak se systémová opatření promítala do každodenního života. Tím dochází k rozvoji složky Práce s informacemi a kritické myšlení v rámci Klíčové kompetence k řešení problémů, protože žáci hodnotí vztahy mezi informacemi a jejich věrohodnost a využívají je k argumentované interpretaci.

Silnou stránkou materiálu je citlivé využití autentických pramenů, které podporují jak porozumění historickému jevu, tak schopnost žáků uvažovat o něm z různých perspektiv. Zároveň materiál poskytuje jasně strukturované úkoly, které žáky vedou k práci s evidencí a k formulaci závěrů, nikoliv k pouhému převyprávění příběhu. Potenciálním omezením je náročnost tématu i pramenů, které mohou vyžadovat doplňující kontext nebo větší míru pedagogické podpory, zejména u žáků s menšími zkušenostmi s analýzou textu či vizuálních materiálů.

Celkově materiál nabízí podnětný a pedagogicky bezpečný způsob, jak vést žáky k hlubšímu porozumění mechanismům perzekuce a k interpretaci historické zkušenosti prostřednictvím autentických zdrojů.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.