Materiál do výuky

Figures of Speech

21. 10. 2025
Autor
Kraj Vysočina
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Aktivita slouží jako doplněk pro jazykově zdatnější žáky a pro „early finishers“. Žáci si vyhledají význam frází na internetu, popřípadě se pokusí význam odhadnout a pomocí mobilního zařízení si správnost ověří. Žák dostane obrázek z přílohy, kde je vyobrazeno 27 používaných idiomů – od velmi známých a logických (time flies, tricks up a sleeve atd.) po některé velmi komplikované (red herring) –, a pracuje samostatně.
Aktivita je vhodná pro žáky 8.–9. ročníku ZŠ a odpovídá části jedné vyučovací hodiny.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
494.25 kB
Dokument
989_Figures_of_Speach.docx

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.

Obsahuje
1x
Dokument
Komentář recenzenta

Žáci pracují s idiomy, odhadují jejich význam, vyhledávají informace online a ověřují správnost, čímž rozvíjejí porozumění běžným jazykovým strukturám a rozvíjí Klíčovou kompetenci k učení – učí se řídit vlastní procesy učení:

- učitel navozuje situace, při nichž si žáci zkouší odhadování vlastních sil, definování překážek v učení a výběr vhodných strategií;

- učitel poskytuje doplňkové materiály, podporuje zvídavost a vytváří bezpečný prostor pro práci s chybou.

Aktivita podporuje metakognitivní přístup – žáci reflektují, co jim pomáhá k učení, jaké metody jim vyhovují, a učí se pracovat s chybou. Využívají digitální nástroje, učí se samostatně objevovat, co se učí, a sdílet poznatky. Aktivita je vhodná pro jazykově pokročilé žáky, umožňuje diferenciaci výuky, podporuje tvořivost, jazykovou flexibilitu a hlubší porozumění kulturním aspektům jazyka.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Rozsah výuky:

část vyučovací hodiny

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.