Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Lekce přináší inovativní spojení historického obsahu s geografickými a čtenářskými dovednostmi. Fiktivní deník středověkého cestovatele provádí žáky různými regiony (např. francká říše, Byzanc, Al-Andalus) a přibližuje jim kulturní, náboženské a politické odlišnosti Evropy raného středověku.
Pracovní list podporuje analýzu, porovnávání i prostorovou představivost žáků. Mapová cvičení a QR kódy v prezentaci posilují digitální gramotnost i práci s více zdroji informací. Žáci řeší úkoly zaměřené na rozpoznání migrujících skupin, analýzu státního uspořádání a vyvozování souvislostí mezi historickým děním a geografickým kontextem. Deníkový formát podněcuje představivost a vede žáky k syntéze poznatků napříč obory. Významnou kvalitou lekce je její potenciál pro mezipředmětové vazby, zejména k zeměpisu.
Lekce rozvíjí Klíčovou kompetenci k učení – řídí vlastní procesy učení – žák propojuje poznatky z různých zdrojů a oborů, vyhodnocuje informace, vybírá vhodné strategie a reflektuje své závěry. Učitel vede žáky k vědomému plánování, orientaci v úkolech a k odpovědnosti za vlastní učební postupy.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025