Materiály do výuky základní vzdělávání Evropské státy v raném středověku
Materiál do výuky

Evropské státy v raném středověku

28. 11. 2025
Autor
Mgr. Pavel Žalský
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Prozkoumávejte raně středověkou Evropu prostřednictvím práce s fiktivním deníkem středověkého cestovatele a dějepisným atlasem či interaktivní mapou. Učitelé mohou s žáky odhalovat podobu tehdejších států, zkoumat jejich geografické, kulturní a politické charakteristiky a hledat paralely s vývojem současných evropských zemí. Díky deníkovým záznamům si žáci procvičí práci s historickými prameny, naučí se lépe orientovat v historických mapách a prohloubí své znalosti o klíčových státech raného středověku, jako byla francká říše, Velká Morava nebo byzantská říše. Aktivita rozvíjí dovednosti historického myšlení, podporuje samostatnou práci a zapojuje žáky do aktivního objevování historie.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Prezentace
1.58 MB
Prezentace
Rane-stredoveka-Evropa.pptx
Pracovní list
17.29 kB
Dokument
Rane_stredoveka_Evropa_PL.docx

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
Prezentace
1x
Dokument
Komentář recenzenta

Lekce přináší inovativní spojení historického obsahu s geografickými a čtenářskými dovednostmi. Fiktivní deník středověkého cestovatele provádí žáky různými regiony (např. francká říše, Byzanc, Al-Andalus) a přibližuje jim kulturní, náboženské a politické odlišnosti Evropy raného středověku.

Pracovní list podporuje analýzu, porovnávání i prostorovou představivost žáků. Mapová cvičení a QR kódy v prezentaci posilují digitální gramotnost i práci s více zdroji informací. Žáci řeší úkoly zaměřené na rozpoznání migrujících skupin, analýzu státního uspořádání a vyvozování souvislostí mezi historickým děním a geografickým kontextem. Deníkový formát podněcuje představivost a vede žáky k syntéze poznatků napříč obory. Významnou kvalitou lekce je její potenciál pro mezipředmětové vazby, zejména k zeměpisu.

Lekce rozvíjí Klíčovou kompetenci k učení – řídí vlastní procesy učení – žák propojuje poznatky z různých zdrojů a oborů, vyhodnocuje informace, vybírá vhodné strategie a reflektuje své závěry. Učitel vede žáky k vědomému plánování, orientaci v úkolech a k odpovědnosti za vlastní učební postupy.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.