Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0.
Didaktický materiál „Digitální transformace a rozbor obrazu“ je koncipován pro výuku výtvarné výchovy a dějin umění v 8. a 9. ročníku ZŠ. Počítá s časovou dotací 180 minut, během níž je žákům představen obraz Guernica od P. Picassa. Žáci se seznamují s významem díla v kontextu událostí 2. sv. války, společně zjišťují klíčové informace a diskutují. Poté ve skupinách rozebírají vektorový obraz na jednotlivé fragmenty v programu Inkscape. Žáci s fragmenty v programu mohou pohybovat, měnit barvu, pozadí a transformují je tak v digitální parafrázi známého díla. Důležitým prvkem hodiny je i téma autorského zákona. Materiál je precizně připraven, kromě scénáře pro učitele je k dispozici tutoriál pro práci s programem Inkscape a obrazová příloha. Tento materiál pomáhá k naplňování Klíčové kompetence kulturní – učitel pomáhá žákům analyzovat a interpretovat umělecké dílo a využívá jej k podpoře emocionálního rozvoje žáků. Žák umělecké dílo zařadí druhově a žánrově, pojmenuje témata, která v něm nachází, hodnotí estetickou a etickou hodnotu díla. Digitální kompetence jsou naplňovány aktivitou, ve které učitel nabízí žákům příležitost k parafrázi díla digitálními prostředky.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025