Materiály do výuky základní vzdělávání Digitální transformace a rozbor obrazu
Materiál do výuky

Digitální transformace a rozbor obrazu

8. 12. 2025
Autor
Mgr. Patricie Pleyerová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Materiál je koncepčně orientován na výuku výtvarné výchovy a dějin umění. Vybrané dílo (obraz Guernica od P. Picassa) je převedeno do vektorové grafiky v odpovídajícím, volně přístupném programu Inkscape. Obraz je rozdělen do jednotlivých vektorových fragmentů, které přesně kopírují daný motiv. Žákům je umožněno s jednotlivými částmi dle libosti pohybovat. Uvedeným způsobem přetransformované dílo dává příležitost vzniku interaktivního digitálního obrazu, ve kterém mohou žáci rozborovat jednotlivé složky, vyjadřovat se k nim a zároveň je dle úkolů pedagoga přetvářet, díky čemuž se vzdělávají v kontextech výtvarného umění, v digitální manipulaci a postprodukci. Podstatný je zároveň rozvoj digitální gramotnosti, pro kterou je důležitá schopnost/znalost využití digitálních technologií.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Obrázek
958.53 kB
Ostatní
GUERNI_1_(1).JPG
Metodika
1.4 MB
PDF
Metodika_pro_ucitele.pdf
Metodika
2.9 MB
PDF
Inkscape_tutorial_pro_ucitele.pdf
Obrázek
21.49 MB
Ostatní
GUERNI_1_(1).PDF
Metodika
94.66 kB
PDF
Pokyny_k_praci_se_soubory_DVZ.pdf
Obrázek
1.09 MB
Ostatní
Guernica_vektor_(1).svg
Obsahuje
1x
Ostatní
3x
PDF
1x
Ostatní
1x
Ostatní
Komentář recenzenta

Didaktický materiál „Digitální transformace a rozbor obrazu“ je koncipován pro výuku výtvarné výchovy a dějin umění v 8. a 9. ročníku ZŠ. Počítá s časovou dotací 180 minut, během níž je žákům představen obraz Guernica od P. Picassa. Žáci se seznamují s významem díla v kontextu událostí 2. sv. války, společně zjišťují klíčové informace a diskutují. Poté ve skupinách rozebírají vektorový obraz na jednotlivé fragmenty v programu Inkscape. Žáci s fragmenty v programu mohou pohybovat, měnit barvu, pozadí a transformují je tak v digitální parafrázi známého díla. Důležitým prvkem hodiny je i téma autorského zákona. Materiál je precizně připraven, kromě scénáře pro učitele je k dispozici tutoriál pro práci s programem Inkscape a obrazová příloha. Tento materiál pomáhá k naplňování Klíčové kompetence kulturní – učitel pomáhá žákům analyzovat a interpretovat umělecké dílo a využívá jej k podpoře emocionálního rozvoje žáků. Žák umělecké dílo zařadí druhově a žánrově, pojmenuje témata, která v něm nachází, hodnotí estetickou a etickou hodnotu díla. Digitální kompetence jsou naplňovány aktivitou, ve které učitel nabízí žákům příležitost k parafrázi díla digitálními prostředky.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

tematický celek

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.