Materiály do výuky základní vzdělávání Digitální stopa: Příběh Báry
Materiál do výuky

Digitální stopa: Příběh Báry

18. 2. 2025
Autor
NÚKIB – Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Tato osvětová aktivita v podobě interaktivního komiksu se zaměřuje na tematiku digitálních stop a přidružených sociálně patologických jevů, jako je například zneužití osobních údajů, sexting nebo kyberšikana. Žáci se za pomoci interaktivního komiksu stávají zúčastněnými pozoro­vateli, stávají se součástí příběhu Báry Bezhlavé, která v ději vystupuje jako jedna z hlavních postav a současně jako vypravěčka a edukátorka. Ve třídě, kde graduje kyberšikana, se ji učí rozpoznat i řešit. Jsou vedeni k zodpo­vědnému budování své digitální identity. Jsou zde nastíněna potenciální rizika při pohybu na internetu a sociálních sítích, řešení vzniklých situací s akcentem na problematiku kyberšikany. Průchod tímto komiksovým příběhem žáky vede k zamyšlení nad svým vlastním chováním na internetu. Aktivita je vhodná do hodin informatiky, výchovy ke zdraví a bezpečí nebo výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
220.68 kB
PDF
Digistopa-Bara,_metodicke_listy_-_RVP_ZV_2017.pdf
Metodika
220.94 kB
PDF
Digistopa-Bara,_metodicke_listy_-_RVP_ZV_2021.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Komiks žáky zábavnou formou seznamuje s pojmy digitální identita, stopa, kyberšikana. Interaktivní komiks a praktické aktivity zapojují žáky aktivně do učení, podporují rozvoj jejich kritického myšlení. Pro učitele dobře rozpracovaná metodická podpora. Formáty materiálu jsou přístupné na běžných zařízeních bez potřeby speciálního softwaru.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Revidované RVP od 2025

Vzdělávací oblasti a očekávané výsledky učení:

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo