Materiál do výuky

DigiStories: Nela

25. 6. 2025
Autor
Člověk v tísni
Spoluautor
Charles Games
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

„DigiStories: Nela“ je výuková videohra, která realistickou formou ukazuje průběh kyberšikany. Hra umožňuje pochopit její podobu i následky prostřednictvím vlastního prožitku – hráč se totiž ocitá v roli oběti. Videohra neslouží jako samostatný výukový materiál, její nedílnou součástí je následná reflexe a diskuse s vyučujícím.
Nela a Anežka jsou dlouholeté kamarádky. Chodí spolu do třídy, často se navštěvují a často spolu komunikují na smyšlené sociální síti DigiStories. Nela ráda natáčí videa a má již vybudovanou základnu sledujících. Na jedno takové natáčení si pozve i Anežku. Jak to dopadne? A jak se změní jejich vztah?
Před začátkem hry je potřeba se ke hře přihlásit a všechny materiály k audiovizuální lekci jsou po registraci ke stažení na portálu vzdělávacího programu „Jeden svět na školách“.
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Autorské dílo dle Autorského zákona (neboli Copyright).

Obsahuje
Komentář recenzenta

Projekt DigiStories: Nela je interaktivní vzdělávací hra zaměřená na prevenci kyberšikany a bezpečné chování v online prostředí. Hráči (tedy žáci) se vžijí do role oběti, čímž pochopí dopady kyberšikany a naučí se strategie, jak se jí bránit. Obsah je modulární, vhodný pro žáky 11–15 let a zahrnuje videohru, doprovodné metodické materiály a reflexní aktivity. Hra je dostupná online a podporuje kritické myšlení i bezpečnou komunikaci. Didaktická hra přirozeně rozvíjí dovednosti potřebné k bezpečnému pohybu v digitálním prostředí – žáci se učí rozpoznávat rizikové situace, přemýšlejí nad tím, proč je důležité chránit své soukromí i bezpečí ostatních, a hledají způsoby, jak těmto hrozbám čelit. Zároveň dochází k rozvoji klíčové kompetence osobnostní a sociální – Reflektuje obtížné situace, do kterých se dostává. Žáci posilují svou psychickou odolnost, učí se zvládat náročné situace a rozvíjejí odpovědný přístup ke komunikaci. Učitel při práci s tímto projektem využívá modelové příběhy a situace, které žákům umožňují aktivně prožívat rozhodovací procesy a zkoumat dopady vlastních voleb. Žáci si tak prakticky osvojují schopnost reagovat s rozvahou, empatií a respektem k sobě i ostatním.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo