Materiály do výuky základní vzdělávání Deklarace práv člověka a občana
Materiál do výuky

Deklarace práv člověka a občana

27. 7. 2025
Autor
ČT edu
Věková skupina
7—9 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Výukový materiál (video o délce 1:40 min.) je určen pro žáky 1. stupně ZŠ. Přibližuje, co je to Deklarace práv člověka a občana. Každý občan naší republiky má svá práva. Nebylo tomu však tak vždycky. Díky Velké francouzské revoluci v 18. století byla vydána Deklarace práv člověka a občana. Přijetí deklarace odstartovalo boj za lidská práva v celé Evropě. Ten ovšem na mnoha místech není vyhrán dodnes. Video je možné využít při zřizování školního parlamentu, diskusi o svých právech i povinnostech. S žáky lze vést diskuse o příčinách a důsledcích toho, když práva (ne)jsou dodržována. Materiál je doplněn návrhem využití ve výuce – diskuse o právech a povinnostech.
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Autorské dílo dle Autorského zákona (neboli Copyright).

Obsahuje
Komentář recenzenta

Předložený materiál je stručný a srozumitelný, komunikuje na poměrně obtížné téma, nevěnuje se zbytečným detailům, což odpovídá délce pozornosti mladších žáků. Konkrétní kontext, propojení s Velkou francouzskou revolucí, přibližuje situaci, proč lidé potřebovali svá práva, což je vhodné pro 1. stupeň ZŠ.

Na základě tohoto materiálu může učitel nastavovat přiměřené vzdělávací cíle pro každého ze žáků, navozovat takové situace, při nichž si žák zkouší odhadování vlastních sil a možností, definování překážek v učení apod., zamýšlet se se žáky nad tím, co jim pomáhá k rozvoji (prostor, čas, pomůcky, forma práce, styly učení aj.), shromažďovat a sdílet zdroje, které mohou žákům v učení pomoci (např. různé procvičovací digitální programy, portfolio kompetencí), dávat prostor žákům učit se mezi sebou navzájem, podporovat jejich aktivitu prostorem pro dotazy, vytvářet bezpečný prostor pro práci s chybou.

Žáci popisují proces vlastního učení (rozvoje), hodnotí úspěšnost zvolených strategií učení na základě pozorování vlastních výsledků a zaznamenávání pokroku, rozpoznávají, jaké metody učení jsou pro ně nejefektivnější (vedou debaty s učitelem), pojmenují, co jim jde a co jim nejde, ilustrují to popisem situace, pracují s chybou jako s příležitostí k růstu.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

výklad

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

7—9

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

část vyučovací hodiny

Využití v rámci vyučovací hodiny:

nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.