Materiály do výuky základní vzdělávání Dějiny ve veřejném prostoru
Materiál do výuky

Dějiny ve veřejném prostoru

5. 7. 2025
Autor
Mgr. David Venclík
Spoluautor
Mgr. Jaroslav Pinkas, PhD.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce „Dějiny ve veřejném prostoru“ nabízí žákům atraktivní a přemýšlivou práci s konkrétním historickým pramenem – pomníkem padlých ve Skytalech – a jeho proměnou v čase. Žáci se prostřednictvím badatelských aktivit seznámí s tím, jak veřejné památky odrážejí společenské změny a jak se jejich význam v různých obdobích mění. Na základě práce s fotografiemi, písňovým textem a odbornými ukázkami vytvářejí skupinově odpověď na fiktivní žádost starosty a doporučení pro informační panel k pomníku. Aktivity rozvíjejí schopnost interpretovat historické prameny, kriticky uvažovat o paměti místa a vnímat pluralitu pohledů na minulost. Lekce staví na řízeném dialogu, samostatném čtení a tvorbě shrnujícího dopisu, čímž podporuje jak historické myšlení, tak komunikační dovednosti žáků.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
92.72 kB
PDF
blok-1_lekce-4_dejiny-ve-verejnem-prostoru_metodika_final2022.pdf
Pracovní list
303.62 kB
PDF
blok-1_lekce-4_dejiny-ve-verejnem-prostoru_pl_final2022.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Lekce „Dějiny ve veřejném prostoru“ představuje velmi kvalitní badatelskou aktivitu, která žákům umožňuje autentické učení na základě konkrétního příkladu pomníku na pražském Vítkově. Žáci začínají orientací na mapě pomocí souřadnic, což je atraktivní úvod spojující geografické dovednosti s historickým bádáním. Následně pracují s fotografiemi pomníku z různých historických období a s texty popisujícími slavnostní odhalení, propagandistické interpretace období komunismu a současné pohledy na památník. Tato práce podporuje schopnost analyzovat proměnlivý význam místa v různých historických kontextech.

Úkol žáků zahrnuje výběr a hodnocení klíčových informací a tvorbu návrhu informačního textu pro tabuli u pomníku. Žáci tak nejen rozumí jednotlivým pramenům, ale zároveň se učí syntetizovat informace, kriticky hodnotit obsah a přemýšlet o způsobu komunikace historie veřejnosti. Formulace „doporučení starostovi“ rozvíjí jejich schopnost přesného, věcného a srozumitelného vyjadřování.

Lekce přispívá k rozvoji klíčové kompetence k řešení problémů, kdy žák kriticky hodnotí informace z různých zdrojů, vyhodnocuje jejich relevanci a syntetizuje poznatky. Žáci dokážou porovnávat různé historické interpretace, reflektovat proměny významu veřejných památek a formulovat podložené závěry, což svědčí o řízení vlastního procesu učení a schopnosti samostatně řešit komplexní historický problém.

Metodicky je lekce náročnější a vyžaduje důsledné vedení učitele, který musí jasně formulovat kritéria hodnocení, usměrňovat práci skupin a zajistit reflexi výsledků. Doporučuje se připomenout žákům hlavní témata a poselství památníku, případně nabídnout vzorový příklad. Zakončení formou hlasování nebo exit ticketu pomůže ověřit dosažené poznatky. Celkově lekce atraktivně propojuje historii s veřejným prostorem a podporuje hlubší historické myšlení žáků, kteří chápou, že památky jsou dynamické symboly nesoucí různé významy v čase.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, nové učivo