Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Lekce „Dějiny ve veřejném prostoru“ představuje velmi kvalitní badatelskou aktivitu, která žákům umožňuje autentické učení na základě konkrétního příkladu pomníku na pražském Vítkově. Žáci začínají orientací na mapě pomocí souřadnic, což je atraktivní úvod spojující geografické dovednosti s historickým bádáním. Následně pracují s fotografiemi pomníku z různých historických období a s texty popisujícími slavnostní odhalení, propagandistické interpretace období komunismu a současné pohledy na památník. Tato práce podporuje schopnost analyzovat proměnlivý význam místa v různých historických kontextech.
Úkol žáků zahrnuje výběr a hodnocení klíčových informací a tvorbu návrhu informačního textu pro tabuli u pomníku. Žáci tak nejen rozumí jednotlivým pramenům, ale zároveň se učí syntetizovat informace, kriticky hodnotit obsah a přemýšlet o způsobu komunikace historie veřejnosti. Formulace „doporučení starostovi“ rozvíjí jejich schopnost přesného, věcného a srozumitelného vyjadřování.
Lekce přispívá k rozvoji klíčové kompetence k řešení problémů, kdy žák kriticky hodnotí informace z různých zdrojů, vyhodnocuje jejich relevanci a syntetizuje poznatky. Žáci dokážou porovnávat různé historické interpretace, reflektovat proměny významu veřejných památek a formulovat podložené závěry, což svědčí o řízení vlastního procesu učení a schopnosti samostatně řešit komplexní historický problém.
Metodicky je lekce náročnější a vyžaduje důsledné vedení učitele, který musí jasně formulovat kritéria hodnocení, usměrňovat práci skupin a zajistit reflexi výsledků. Doporučuje se připomenout žákům hlavní témata a poselství památníku, případně nabídnout vzorový příklad. Zakončení formou hlasování nebo exit ticketu pomůže ověřit dosažené poznatky. Celkově lekce atraktivně propojuje historii s veřejným prostorem a podporuje hlubší historické myšlení žáků, kteří chápou, že památky jsou dynamické symboly nesoucí různé významy v čase.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025