Materiály do výuky základní vzdělávání Datová Lhota pro 1. stupeň ZŠ
Materiál do výuky

Datová Lhota pro 1. stupeň ZŠ

27. 7. 2025
Autor
doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.
Spoluautoři
Anna Drobná
Tereza Hannemann
Pavel Ježek
Ondřej Petíř
Daniela Růžičková
Kristina Volná
Anna Yaghobová
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Datová Lhota je virtuální městečko, ve kterém každá budova představuje nějakou aplikaci nebo součást počítače. Hlavními hrdiny seriálu je malý Kuba a počítačový nadšenec Marwin. Společně se přenesou do Datové Lhoty, kde prožijí pokaždé nový dobrodružný příběh, díky kterému zároveň vyřeší Kubovy problémy s počítačem. Originálním a hravým způsobem je ukázáno, jak všechno funguje, jak si poradit s běžnými potížemi, které se při používání aplikací mohou vyskytnout. V budovách městečka pracují nejrůznější postavičky, které představují funkce a procesy jednotlivých programů – můžeme tak názorně vidět, co každý program dělá. Lekce pracují se seriálem Datová Lhota a s doprovodnými talkshow dostupnými na ČT edu.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
665.71 kB
PDF
Datova_Lhota_metodika.pdf
Metodika
679.9 kB
PDF
Datova_Lhota_popis-druhe-serie.pdf
Metodika
10.83 MB
Archiv
Modelove_lekce_Datove_Lhota.zip
Pracovní list
572.81 kB
Dokument
digitalni_stopa_PL.docx
Odkazy materiálu
Obsahuje
2x
PDF
1x
Archiv
1x
Dokument
Komentář recenzenta

Zábavně vzdělávací animovaný seriál o světě počítačů a internetu. Vznikl ve spolupráci s Matematicko-fyzikální fakultou UK. Materiál obsahuje 8 modelových lekcí pro 1. stupeň ZŠ na téma Jak fungují počítače, chytré mobily a internet. Ke každé lekci je k dispozici video, pracovní listy a metodika k lekcím i metodika k celému vzdělávacímu programu.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence digitální – Respektuje pravidla bezpečného zacházení s digitálními zařízeními i daty a zásadami zdraví neohrožujícího chování v digitálním prostředí – učitel vede žáky k tomu, aby pravidla podporovala aktivní přístup žáků k využívání digitálních technologií, a současně dbáme na to, aby pravidla podporovala digitální pohodu (wellbeing) žáků a vedla je k ochraně jejich duševního, fyzického a sociálního zdraví. U žáků jsou žádoucí tyto projevy aktivity – uvědomuje si důležitost ochrany osobních údajů a soukromí v online prostředí, zapojuje se do diskuze o soukromí v souvislosti s online prostředím, v diskuzi projevuje vědomí důležitosti ochrany soukromí v online prostředí. Rozpozná základní rizikové situace a vhodně na ně reaguje.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence k podnikavosti a pracovní – Navrhuje realizaci aktivit v jednotlivých krocích – učitel přináší žákům příležitosti pro praktické trénování schopnosti rychle reagovat na změny, aplikovat kreativní a nové myšlenky do praxe, měnit tradiční postupy. U žáků jsou žádoucí tyto projevy aktivity – přizpůsobuje proces realizace měnícím se okolnostem. Reflektuje kvalitu toho, co dělá, a uvědomuje si, jak jeho nápady a dovednosti ovlivňují výsledek skupinových aktivit.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Revidované RVP od 2025

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.