Materiál do výuky

Cross Math

26. 11. 2025
Autor
Mgr. Petra Mrázová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Cross Math (česky „matematická křížovka“) je logická číselná hra, která spojuje prvky matematiky a hádanek. Hráč má za úkol doplnit do mřížky chybějící čísla tak, aby všechny uvedené rovnice v řádcích i sloupcích byly správné. Každé číslo se obvykle může použít jen jednou. Hra rozvíjí logické myšlení, schopnost dedukce a procvičuje základní početní operace. Podobně jako u sudoku je cílem najít jediné správné řešení, které splňuje všechny matematické podmínky současně.
Pracovní list je určen pro část hodiny (cca 20 minut), ale časová náročnost pracovního listu závisí na úrovni žáků.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
1.38 MB
PDF
MAT-16-mra-cross.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Cross Math (někdy také nazývané Cross Sums) je logická číselná hra nebo hádanka, která kombinuje prvky matematiky a křížovky. Pracovní list lze použít zejména jako motivační k oživení výuky. Přínosem pracovního listu je nutnost respektovat přednost operací. Pracovní list, přestože se jedná o logickou hádanku, není určen pouze pro talentované žáky. Ke splnění úkolu může žákům pomoci vystřihnout si číslice 1–9, která přesouvají na základě zadání.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence komunikační – vyjadřování – se učitel při podpoře a hodnocení vyjadřování žáků neorientuje pouze na obsah jejich sdělení, ale také na jeho výstižnost, během výuky pokládá dostatečné množství otevřených otázek, které podněcuje žáky k přemýšlení a hlubší argumentaci, a využívá techniku vzájemného tutorství, v rámci které si žáci vysvětlují nový koncept či jiné učivo navzájem. Žák se dorozumívá v běžných komunikačních situacích, přičemž pro své vyjádření volí výrazové prostředky odpovídající danému komunikačnímu záměru a situaci, formu i obsah vyjádření přizpůsobuje úrovni sdílených znalostí, v běžných komunikačních situacích záměrně uzpůsobuje svoje vyjadřování tak, aby negativně nepůsobil na myšlení a prožívání druhých.

V rámci Klíčové kompetence – reflektuje osobní a společné problémy s ohledem na různé perspektivy navrhovaných řešení – se učitel zaměřuje na to, aby žáci analyzovali tyto situace z různých perspektiv a diskutovali o možných řešeních a jejich důsledcích, a žák analyzuje problém z různých úhlů pohledu.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

část vyučovací hodiny

Využití v rámci vyučovací hodiny:

motivace

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.