Materiál do výuky

Colours

22. 12. 2025
Autor
Mgr. Jana Sýkorová
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Materiál nabízí zábavnou aktivitu na procvičování názvů barev v angličtině s prvky jazykového obohacení. Žáci nejprve spojují barvy s jejich názvy, poté skládají pomotaná písmenka do správného pořadí. U červené barvy se navíc setkají s německým slovem „rot“ a odhadují, že znamená totéž, co anglické „red“, čímž rozvíjejí jazykové povědomí a vícejazyčnost. Následuje křížovka a oblíbená hra domino, kde se opět skrývá jazyková zajímavost – místo anglického „grey“ je použito německé „grau“. Všechny úkoly lze zkontrolovat podle klíče.

Materiál je připraven pro žáky 2.–4. ročníku ZŠ a vhodný na jednu vyučovací hodinu. Aktivita rozvíjí slovní zásobu, logické myšlení, schopnost porovnávat jazyky a hravou formou podporuje učení. Cílem výuky je upevnit názvy barev v angličtině, procvičit čtení, psaní a skládání slov, rozvíjet jazykové povědomí (porovnání angličtiny a němčiny), podpořit logické myšlení a kreativitu. Materiál podporuje možnost diferenciace výuky (pro nadané žáky: tvorba vlastních křížovek nebo domina, hledání dalších jazykových podobností; pro slabší žáky: využití klíče, práce ve dvojicích, vizuální opora.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
665.58 kB
PDF
AJ-06-syk-colorsA_(1).pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Aktivita je hravá, metodicky propracovaná a podporuje rozvoj jazykových dovedností i jazykového povědomí. Žáci pracují s názvy barev, skládají pomotaná písmena, řeší křížovku a hrají domino, kde se setkávají s jazykovými odlišnostmi (např. „rot“ vs. „red“, „grau“ vs. „grey“). Tím naplňují Očekávaný výsledek učení z oblast recepce: žák rozumí jednoduchým krátkým psaným textům, a zároveň rozvíjejí Klíčovou kompetenci komunikační, část vícejazyčnost: žák rozpozná vybrané konkrétní rozdíly mezi vlastním vyjadřováním a vyjadřováním lidí z odlišných prostředí či kultur – ze strategií učitele využíváme hlavně jazykové probouzení (jako pedagog do svých hodin zařazuji aktivity jazykového probuzení, v rámci kterých žáci prostřednictvím vlastního prožitku objevují jazykové bohatství ve světě i kolem nich, rozvíjejí svůj vztah k mateřštině a pěstují elementární dovednosti potřebné k učení se cizím jazykům: např. různé jazykové hlavolamy založené na srovnávání abeced, slovní zásoby či zvukové stránky různých jazyků, hledání výpůjček a internacionalismů, přiřazování jazyků ke konkrétním místům a kulturám).

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.