Materiál do výuky

Co je to atom?

15. 5. 2025
Autor
Akademie věd ČR
Spoluautor
Mgr. Jan Podpěra
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Materiál seznamuje žáky s pojmem atom, díky rozkreslení jeho jednotlivých částí lze uspořádání atomu velice dobře pochopit. Ve videu se žáci seznámí i s historií atomu a s různými představami objevitelů atomu.
Materiál obsahuje devítiminutové video a pracovní list, který jej doplňuje. Žáci tento pracovní list vyplňují po zhlédnutí, je ale také možné odpovídat na úkoly během videa.
Samotný pracovní list obsahuje řešení všech úkolů. Učitel může film během projekce zastavovat a doplňovat svým komentářem.
Poté, co žáci vypracují zadané úkoly, učitel zkontroluje odpovědi.
Materiál je vhodné použít jako motivaci nebo seznámení se s novým učivem, ale i pro rozšíření již znalých informací.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
3.01 MB
PDF
NEZkreslena_veda_Co_je_atom?_Metodicky_list.pdf
Odkazy materiálu
Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Materiál (devítiminutové video) je zařazen především z důvodu seznámení se s odbornou problematikou, tedy jako nové učivo. Prvních pět minut je popisován historický vývoj poznání atomu a ve zbývajících čtyřech minutách je podrobně rozpracováno složení atomu. Na videu je přehledně zaznamenáno vše podstatné, co se týče tématu atomu. Video zdařile doplňuje pracovní list. Autor pracovního listu vkládá i řešení zadaných otázek, což zjednodušuje učitelovu přípravu.

Po zhlédnutí videa je možné rozdělit žáky do skupinek a nechat jim prostor pro sestavení svého modelu atomu (kresbou, pomocí papíru, nůžek a lepidla; možné je použít i plastelínu a jiné pomůcky). Po této aktivitě je důležité dohlédnout na správnost jednotlivých částí atomu a jejich označení a dát prostor reflexi.

V rámci rozvoje klíčové kompetence k řešení problémů žák vnímá problematiku autorství vědeckého obsahu a zohledňuje pohled na atom v pojetí starověkých řeckých filozofů a novověkých badatelů, kteří se opírají o experimentální vědu a zavedli i systém označování chemických prvků. Současně rozpoznává složitější vědecké koncepty a určuje, jak jsou vzájemně propojené a závislé.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo