Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.
Pracovní list „Cizích slov se nebojíme“ je kvalitně připravený výukový materiál, který je metodicky dobře využitelný v hodinách českého jazyka na 2. stupni základní školy. Materiál je navržen tak, aby podporoval samostatnou i skupinovou práci žáků a dal se pružně začlenit do různých fází vyučovací hodiny – jako procvičování, upevnění učiva nebo jako úvodní motivační aktivita k práci s jazykovými příručkami. V metodickém přístupu se nabízí práce ve dvojicích či menších skupinách, diskuse o různých řešeních a společné ověřování odpovědí, což napomáhá aktivnímu zapojení žáků a vzájemnému učení. Zařazení závěrečného kvízu podporuje formativní hodnocení a poskytuje okamžitou zpětnou vazbu učiteli i žákům. Pracovní list nabízí také zajímavé mezipředmětové vazby. Při vyhledávání původu slov se přirozeně propojuje s dějepisem a zeměpisem, protože žáci zjišťují kulturní a geografické souvislosti, ze kterých slova pocházejí. Při práci s významy a synonymy lze navázat i na literární výchovu, kde žáci sledují bohatství jazyka v různých textech. Využití Slovníku spisovné češtiny a dalších příruček podporuje dovednosti práce s informačními zdroji a vede k uvědomění, jak důležité je ověřovat si informace, což se dá dále rozvíjet například v informatice. Materiál má přehlednou strukturu, je srozumitelně formulovaný a díky přiloženému řešení velmi snadno použitelný v praxi. Celkově jde o výborný nástroj, který učiteli poskytuje metodickou volnost a zároveň podporuje propojení výuky českého jazyka s dalšími vzdělávacími oblastmi.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025