Materiály do výuky základní vzdělávání Cizích slov se nebojíme, mnoho o nich přece víme!
Materiál do výuky

Cizích slov se nebojíme, mnoho o nich přece víme!

12. 8. 2010 základní vzdělávání
Autor
Mgr. Lenka Mikulášová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Pracovní list s úkoly, v nichž si žáci prověří, jak rozumějí přejatým slovům. Při plnění čtvrtého úkolu je zapotřebí, aby měli k dispozici SSČ.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Zadání
109 kB
Dokument
Cizích slov se nebojíme – zadání.doc
Řešení
121.5 kB
Dokument
Cizích slov se nebojíme – řešení.doc
Zadání
24.76 kB
Dokument
Cizích slov se nebojíme – zadání.odt
Řešení
28.33 kB
Dokument
Cizích slov se nebojíme – řešení.odt

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.

Obsahuje
2x
Dokument
2x
Dokument
Komentář recenzenta

Pracovní list „Cizích slov se nebojíme“ je kvalitně připravený výukový materiál, který je metodicky dobře využitelný v hodinách českého jazyka na 2. stupni základní školy. Materiál je navržen tak, aby podporoval samostatnou i skupinovou práci žáků a dal se pružně začlenit do různých fází vyučovací hodiny – jako procvičování, upevnění učiva nebo jako úvodní motivační aktivita k práci s jazykovými příručkami. V metodickém přístupu se nabízí práce ve dvojicích či menších skupinách, diskuse o různých řešeních a společné ověřování odpovědí, což napomáhá aktivnímu zapojení žáků a vzájemnému učení. Zařazení závěrečného kvízu podporuje formativní hodnocení a poskytuje okamžitou zpětnou vazbu učiteli i žákům. Pracovní list nabízí také zajímavé mezipředmětové vazby. Při vyhledávání původu slov se přirozeně propojuje s dějepisem a zeměpisem, protože žáci zjišťují kulturní a geografické souvislosti, ze kterých slova pocházejí. Při práci s významy a synonymy lze navázat i na literární výchovu, kde žáci sledují bohatství jazyka v různých textech. Využití Slovníku spisovné češtiny a dalších příruček podporuje dovednosti práce s informačními zdroji a vede k uvědomění, jak důležité je ověřovat si informace, což se dá dále rozvíjet například v informatice. Materiál má přehlednou strukturu, je srozumitelně formulovaný a díky přiloženému řešení velmi snadno použitelný v praxi. Celkově jde o výborný nástroj, který učiteli poskytuje metodickou volnost a zároveň podporuje propojení výuky českého jazyka s dalšími vzdělávacími oblastmi.

Hodnocení uživatelů

Marcela Burešová
26. 9. 2010, 20:04
Dobrý den. Zajímalo mě, jaký typ pracovního listu hodnotí vysoko i sami recenzenti portálu RVP, proto se dívám na materiál paní Mikulášové. Oceňuji, že v ne příliš rozsáhlém pracovním listu je možné si procvičit mnoho cizích slov, přičemž je potřeba je správně uvést po stránce významu i formy. Nepříjemně mě však překvapuje, že jeden z nejsilnějších nešvarů většiny učebnicových textu přehlíží v tomto materiálu autorka i recenzentii: je zcela opomenuta PRAGMATICKÁ složka "textu", což znamená, že věty a souvětí v materiálu uvedené skutečným TEXTEM NEJSOU, neboť nenesou opravdové sdělení, jsou to pouze izolované výroky. Málo povzbuzují k hlubšímu přemýšlení k sociální interakci, málo se vztahují ke skutečným problémům a ke zkušenostem žáků. Bohužel se opět spíš podobají testovým úlohám - podle mého soudu toto prostě nedostatečně rozvíjí klíčové kompetence zakotvené v RVP. Nepíši to proto, abych upřednostnila pouze svůj pohled na věc, ale vyjadřuji zklámání nad tím, že kompetence jsou pro nás stále ještě podružné a spíš jsou formalitou. Uvítám diskuzi na toto téma. S pozdravem Marcela Burešová
Marcela Burešová
26. 9. 2010, 20:05
Pardon, mýlím se, vysoko hodnotí materiál pouze jeden uživatel. Přesto výše uvedenou diskuzi považuji za potřebnou. MB
Růžena Pekařová
27. 9. 2010, 19:27
Dle osvědčeného "v jednoduchosti je krása" prijímám tento DUM jako vyhovující. Vždyť s materiálem podobného charakteru se dá ještě dál pracovat. Tak chápu i ostatní DUMy.
Radomíra Němcová
8. 6. 2011, 19:24
Myslíte tím, že by bylo lepší vymyslet souvislý text plný přejatých slov?

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Revidované RVP od 2025

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.