Materiály do výuky základní vzdělávání Chystáme se na cizí jazyky
Materiál do výuky

Chystáme se na cizí jazyky

30. 6. 2025
Autor
PhDr. Hana Havlínová, Ph.D.
Spoluautoři
PhDr. Jitka Maříková Tůmová
Mgr. Dominika Slunečko
Věková skupina
7—9 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Čtrnáct inspirativních námětů do výuky pro učitele na 1. stupni základní školy. Jazykovou propedeutiku chápeme jako seznamování se s různými jazyky, napomáhá motivaci a pozitivnímu přístupu žáků k jazykům, připravuje je na život v multikulturní a mnohojazyčné společnosti. Jde především o společné objevování jazykové a kulturní odlišnosti, která však není překážkou porozumění. Jejím hlavním principem je rozvíjení dovedností, které usnadní učení se jak cizím jazykům, tak i jazyku mateřskému. Žáci v 1. období 1. stupně základní školy procházejí takovými aktivitami, které jim umožní uvědomit si skrze vlastní prožitek pestré jazykové bohatství, které je obklopuje. Zjišťují, že některé jazyky jsou si podobné a že mnoho slov náš jazyk převzal z jiných jazyků.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
2.08 MB
PDF
chystame_se_na_cizi_jazyky_01.pdf
Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Materiál poskytuje náměty na rozvíjení jazykového probouzení u žáků 1. stupně. Náměty do hodin jsou propracované a obsahují kvalitní doprovodné obrázkové materiály k využití přímo ve třídě. Jazykovou propedeutiku chápeme jako seznamování se s různými jazyky, napomáhá motivaci a pozitivnímu přístupu žáků k jazykům, připravuje je na život v multikulturní a vícejazyčné společnosti. Jde především o společné objevování jazykové a kulturní odlišnosti, která však není překážkou porozumění. Na tuto metodickou příručku navazuje soubor inspirace „Chystáme se na cizí jazyky 2“.

Aktivitami rozvíjíme u žáků klíčovou kompetenci komunikační – Rozpozná vybrané konkrétní rozdíly mezi vlastním vyjadřováním a vyjadřováním lidí z odlišných prostředí či kultur. Učitel zařazuje do svých hodin aktivity jazykového probuzení, v rámci kterých žáci prostřednictvím vlastního prožitku objevují jazykové bohatství ve světě i kolem nich, rozvíjejí svůj vztah k mateřštině a pěstují elementární dovednosti potřebné k učení se cizím jazykům: např. různé jazykové hlavolamy založené na srovnávání abeced, slovní zásoby či zvukové stránky různých jazyků; hledání výpůjček a internacionalismů; přiřazování jazyků ke konkrétním místům a kulturám; tvorba jazykových portrétů a jejich společná interpretace.

U žáků můžeme pozorovat tyto projevy v rámci komponenty – využívání kulturních zkušeností. Žák rozpozná základní kulturní konvence spojené s každodenními rozhovory (např. odlišné pozdravy, poděkování, omluvy či jiné rituály), ačkoli sám může mít obtíže je uplatnit.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

7—9

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

několik tematických celků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

motivace, nové učivo