Materiály do výuky základní vzdělávání Češi: premianti žlutých kontejnerů?
Materiál do výuky

Češi: premianti žlutých kontejnerů?

12. 2. 2025
Autor
Jan Vavřín
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Cílem aktivity je vytvořit si komplexní obraz nakládání s plastovým odpadem včetně jeho silných a slabých stránek a možných řešení. První část pracovního listu je vhodným úvodem do problematiky, není však nezbytná k porozumění druhé části. Při práci s tématem je potřeba zdůraznit, že třídění odpadu je sice nejlepší ze špatných řešení v okamžiku, když už odpad máme, avšak nejlepší by bylo vůbec jej nevytvořit.
Udělejte si komplexní náhled na problém odpadů. V ČR se separuje přibližně 70 % plastového odpadu. Podle autorizované firmy EKO-KOM, která v ČR vymýšlí a platí třídění obalů, nás to řadí na evropskou špičku. Úspěch by to byl ale pouze tehdy, kdybychom těchto 70 % uměli zrecyklovat do nových výrobků. To se však neděje – levnější je vyrobit nové plastové obaly z ropy. Fakt, že se stát a EKO-KOM soustředí na třídění, nikoliv na skutečnou recyklaci, má své důsledky. Jak se vlastně plasty mohou zpracovat?
Materiál obsahuje video z ČT edu, pracovní list a řešení pracovního listu. Nejprve je třeba prohlédnout samotné video a až po něm pracovat na pracovním listu. Učitel může rozdělit žáky i do skupin, aby pracovali na pracovním listu společně, a diskutovali tak nad problematikou.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
57.44 kB
Dokument
cesi-premianti-zlutych-kontejneru.docx
Pracovní list
57.96 kB
Dokument
reseni-cesi-premianti-zlutych-kontejneru.docx
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně 4.0.

Obsahuje
2x
Dokument
Komentář recenzenta

Materiál se věnuje problematice nakládání s plastovým odpadem a jeho recyklací, přičemž zohledňuje aktuální ekologické otázky. Materiál představuje komplexní úvod do problematiky plastového odpadu, jeho silných a slabých stránek, a zároveň poskytuje návrhy možných řešení. Materiál obsahuje jasnou strukturu s postupnými aktivitami, což umožňuje snadné začlenění do vyučovacích hodin. Učitel může materiál využít jako celek, nebo jen jeho části, podle potřeb konkrétní skupiny žáků. Materiál obsahuje úkoly, které podporují komunikaci mezi žáky a zapojují je do aktivního řešení problémů. Komunikace o výhodách a nevýhodách recyklace, hledání alternativ k plastovým obalům a volné psaní na zadaná témata poskytují prostor pro spolupráci. Volným psaním se podaří propojit český jazyk a chemii. Tím materiál rozvíjí i slovní zásobu a trénuje žákovo vyjadřování. Formát pracovního listu a volitelné aktivity umožňuje učitelům upravit obsah podle potřeby třídy.

Důraz na prevenci vzniku odpadu a na důležitost dlouhodobě udržitelných řešení pomáhá žákům podporovat ekologické smýšlení. Materiál jde nad rámec pouhého třídění odpadu a vybízí žáky k hlubšímu spotřebitelskému zamyšlení nad jejich zvyklostmi.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo