Materiál do výuky

Bajky

25. 8. 2025
Autor
Kraj Vysočina
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Materiál je určen pro žáky 6. ročníku ZŠ a zaměřuje se na literární žánr bajky. Žáci se prostřednictvím pracovních listů učí rozpoznávat znaky bajky, hlavní postavy a jejich vlastnosti, vyznačují přímou řeč a formulují ponaučení. Součástí je i varianta pracovního listu pro žáky s odlišným mateřským jazykem se zjednodušeným textem a obrazovou podporou. Materiál nabízí různé formy práce – samostatnou, ve dvojici, skupinovou i frontální, a lze jej obohatit dramatizací nebo výtvarným zpracováním. Podporuje čtenářskou gramotnost, kritické myšlení a rozvoj jazykových dovedností. Vhodné do bloku. Pomůcky: pracovní list, PC/tablet, internet.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
677.25 kB
Dokument
118_Bajky.docx

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.

Obsahuje
1x
Dokument
Komentář recenzenta

Práce s pracovním listem Bajky je didakticky promyšlený a variabilní. Žáci se seznamují s ukázkami bajek, rozpoznávají jejich znaky, vyznačují přímou řeč, charakterizují vlastnosti postav a formulují ponaučení. Úkoly vedou k porozumění textu i k vyjádření vlastního názoru a podporují rozvoj čtenářské a komunikační gramotnosti. Materiál nabízí více forem organizace – lze jej využít při frontální práci se třídou, ve dvojicích při porovnávání vyplněných úkolů nebo ve skupinách, kde žáci společně vytvářejí myšlenkovou mapu znaky bajky a diskutují o ponaučení. Součástí je i varianta pro žáky s odlišným mateřským jazykem, která obsahuje zjednodušený text, glosář a obrazové opory. Výuka může být obohacena dramatizací krátkých scének nebo propojena s výtvarnou výchovou formou ilustrací bajkových postav. Materiál umožňuje rovněž práci s ICT – žáci mohou vyhledávat další bajky či přirovnání na internetu a prezentovat výsledky na interaktivní tabuli. Hodina je koncipována na 45 minut, ale díky námětům k dramatizaci a tvořivým aktivitám je možné ji rozšířit do bloku. Mezipředmětové vazby vedou do výtvarné výchovy, dramatické výchovy, občanské výchovy, ICT i cizích jazyků. Učitel vytváří situace, při kterých jsou žáci nuceni volit mezi různě vhodnými receptivními strategiemi, např. zadáním konkrétního cíle poslechu či čtení. Žák rozpozná, popř. reaguje na většinu nepřímo vyjádřených významů a částečně zhodnotí záměr autora a způsob, kterým ho chce uskutečnit.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Revidované RVP od 2025

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.