Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.
Práce s pracovním listem Bajky je didakticky promyšlený a variabilní. Žáci se seznamují s ukázkami bajek, rozpoznávají jejich znaky, vyznačují přímou řeč, charakterizují vlastnosti postav a formulují ponaučení. Úkoly vedou k porozumění textu i k vyjádření vlastního názoru a podporují rozvoj čtenářské a komunikační gramotnosti. Materiál nabízí více forem organizace – lze jej využít při frontální práci se třídou, ve dvojicích při porovnávání vyplněných úkolů nebo ve skupinách, kde žáci společně vytvářejí myšlenkovou mapu znaky bajky a diskutují o ponaučení. Součástí je i varianta pro žáky s odlišným mateřským jazykem, která obsahuje zjednodušený text, glosář a obrazové opory. Výuka může být obohacena dramatizací krátkých scének nebo propojena s výtvarnou výchovou formou ilustrací bajkových postav. Materiál umožňuje rovněž práci s ICT – žáci mohou vyhledávat další bajky či přirovnání na internetu a prezentovat výsledky na interaktivní tabuli. Hodina je koncipována na 45 minut, ale díky námětům k dramatizaci a tvořivým aktivitám je možné ji rozšířit do bloku. Mezipředmětové vazby vedou do výtvarné výchovy, dramatické výchovy, občanské výchovy, ICT i cizích jazyků. Učitel vytváří situace, při kterých jsou žáci nuceni volit mezi různě vhodnými receptivními strategiemi, např. zadáním konkrétního cíle poslechu či čtení. Žák rozpozná, popř. reaguje na většinu nepřímo vyjádřených významů a částečně zhodnotí záměr autora a způsob, kterým ho chce uskutečnit.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025