Materiál do výuky

Báje a pověsti z Čech

17. 12. 2025
Autor
Alexandra Malá
Spoluautor
et al.
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Čtenářsky orientovaná učební aktivita založená na práci s pověstí z českých dějin. Žáci pracují s uměleckým textem metodou podvojného deníku, vybírají osobně významné pasáže a zdůvodňují svůj výběr. Aktivita rozvíjí porozumění textu, schopnost interpretace a propojení obsahu s vlastní zkušeností. Součástí je práce s významem slov nezištnost a vypočítavost. Materiál podporuje diskusi, sebereflexi a formulaci vlastního názoru.

Aktivita je vhodná pro literární výchovu na 1. stupni ZŠ a je využitelná i na 2. stupni ZŠ, zejména při rozvoji čtenářské gramotnosti a interpretace uměleckého textu.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
810.18 kB
PDF
PPUC_27_nametu_metodicky_komentar_1_stupen_ZS.pdf
Pracovní list
2.29 MB
PDF
Baje_a_povesti_z_Cech_1._st._ZS.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Materiál „Báje a pověsti z Čech – Odměněná lidskost“ pracuje s uměleckým textem s cílem rozvíjet porozumění textu, jeho interpretaci a schopnost vyjadřovat a sdílet čtenářské prožitky (rozvoj Klíčové kompetence komunikační – porozumění). Aktivita je vhodná pro práci s celou třídou, přičemž kombinuje samostatnou práci žáků při tichém čtení textu a zápisu do podvojného deníku s následnou prací ve dvojicích a řízenou diskusí. Postup práce zahrnuje motivační úvod k tématu lidského jednání a hodnot, individuální čtení uměleckého textu, výběr významných pasáží a jejich osobní komentář, sdílení čtenářských prožitků a společnou reflexi významu textu a jednání postav. Materiál podporuje formativní hodnocení, sebehodnocení a kultivovanou komunikaci a poskytuje jasné důkazy o učení v podobě písemných i ústních výstupů žáků.

Součástí materiálu jsou přirozené a konkrétní mezipředmětové vazby. K dějepisu se vztahuje prostřednictvím práce s historickým kontextem napoleonských válek a rozlišováním mezi historickou realitou a literárním zpracováním minulosti. K výchově k občanství se materiál váže tematizací hodnot, jako jsou lidskost, nezištnost, odpovědnost jednotlivce a důsledky lidského jednání pro společnost. Vazba ke vzdělávací oblasti člověk a společnost je naplněna reflexí mezilidských vztahů a fungování společnosti.

Celkově materiál představuje ucelený, didakticky promyšlený celek, který je využitelný v běžné vyučovací hodině.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Revidované RVP od 2025

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.