Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Materiál „Báje a pověsti z Čech – Odměněná lidskost“ pracuje s uměleckým textem s cílem rozvíjet porozumění textu, jeho interpretaci a schopnost vyjadřovat a sdílet čtenářské prožitky (rozvoj Klíčové kompetence komunikační – porozumění). Aktivita je vhodná pro práci s celou třídou, přičemž kombinuje samostatnou práci žáků při tichém čtení textu a zápisu do podvojného deníku s následnou prací ve dvojicích a řízenou diskusí. Postup práce zahrnuje motivační úvod k tématu lidského jednání a hodnot, individuální čtení uměleckého textu, výběr významných pasáží a jejich osobní komentář, sdílení čtenářských prožitků a společnou reflexi významu textu a jednání postav. Materiál podporuje formativní hodnocení, sebehodnocení a kultivovanou komunikaci a poskytuje jasné důkazy o učení v podobě písemných i ústních výstupů žáků.
Součástí materiálu jsou přirozené a konkrétní mezipředmětové vazby. K dějepisu se vztahuje prostřednictvím práce s historickým kontextem napoleonských válek a rozlišováním mezi historickou realitou a literárním zpracováním minulosti. K výchově k občanství se materiál váže tematizací hodnot, jako jsou lidskost, nezištnost, odpovědnost jednotlivce a důsledky lidského jednání pro společnost. Vazba ke vzdělávací oblasti člověk a společnost je naplněna reflexí mezilidských vztahů a fungování společnosti.
Celkově materiál představuje ucelený, didakticky promyšlený celek, který je využitelný v běžné vyučovací hodině.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025