Materiál do výuky

Animovaný dialog

5. 12. 2025
Autor
Mgr. et MgA. Pavel Trnka, Ph.D.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

„Animovaný dialog“ se zabývá animací mluvené řeči („lip sync“), kterou je možné chápat jako samostatný žánr. Popsané animátorské dovednosti jsou pro výuku technologicky zjednodušeny, aniž by byl narušen jejich potencionální umělecký dosah a schopnost rozvíjet přirozenou výtvarnou tvořivost žáků. Vzdělávací zdroj je koncipován pro začátečníky bez nároků na nákladné vybavení při využití pouze chytrého mobilního telefonu a běžných výtvarných pomůcek.

Doporučená časová dotace 6× 45 minut. Lze využít i pro propojení s hudební a dramatickou výchovou. Materiál se skládá z metodiky pro učitele včetně postupu, metodických pokynů, cílů, výstupů, ukázek animovaných filmů a materiálního vybavení učitele a žáků.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
267.16 kB
PDF
Pokyny_k_praci_se_soubory_DVZ.pdf
Metodika
1011.41 kB
PDF
Metodika_pro_ucitele.pdf
Video
32.57 MB
Ostatní
Animace_ElaTrnkova.mp4
Jiné
3.54 MB
Ostatní
Ukazka_rychle_animace.psd
Souvislý text
1.24 MB
PDF
O_fenomenu_animovane_tvorby.pdf
Metodika
220.41 kB
PDF
Seznameni_s_dalsimi_moznostmi_animace.pdf
Video
26.19 MB
Ostatní
Tri_Tecky.mp4
Video
7.73 MB
Ostatní
Kacak.mp4
Video
3.68 MB
Ostatní
Vyroci.mp4

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
4x
PDF
4x
Ostatní
1x
Ostatní
Komentář recenzenta

Doporučuji k prostudování učitelům, kteří chtějí realizovat několik vyučovacích hodin výtvarné výchovy animovanou tvorbou zaměřenou na animaci řeči – „lip sync“. Žáci se nejprve seznamují s anatomií řeči a tvarem úst při vyslovování hlásek. Poté žáci vytváří (kreslí či modelují) portréty s různými tvary úst, ve skupinách vymýšlí scénář filmu, materiál následně snímají a exportují. Výstupem je pak ozvučená animovaná sekvence s pomocí chytrého telefonu nebo tabletu.

V průběhu této výukové jednotky a při samotném procesu tvorby žáků dochází k rozvíjení Klíčové kompetence kulturní, kdy žák využívá audiovizuální formu umění k vyprávění příběhu, dialogu či emoce, a to jak samostatně, tak i ve skupinové spolupráci. Žáci projdou postupně fázemi přípravy, realizace i postprodukce. Žáci užívají a kombinují filmové prostředky ke svému vyprávění, včetně znalosti animace mluvené řeči – „lip sync“.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.