Materiály do výuky základní vzdělávání Algoritmy pro sestavení čtverce
Materiál do výuky

Algoritmy pro sestavení čtverce

28. 8. 2025
Autor
Mgr. Šárka Voráčová, Ph.D.
Věková skupina
6—16 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Strukturovaný soubor online interaktivních materiálů v prostředí GeoGebra i programování ve Scratchi mají za úkol představit žákům koncept sestrojení základních geometrických tvarů a zároveň poukázat na odlišné přístupy a posloupnosti kroků, které vedou k jejich vytvoření. Cílem je inspirovat žáky k mnoha způsobům vykreslení čtverce, případně zkonstruování dalších základních geometrických útvarů.

Součástí výukového materiálu jsou instruktážní videa, digitální prezentace i interaktivní dokreslování konstrukcí. Materiály jsou primárně koncipovány pro použití ve více vyučovacích hodinách (na sobě nezávisle) a jsou navrženy tak, aby je žáci mohli používat samostatně.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
924.18 kB
PDF
Metodika_pro_ucitele_(DVZM06-v2)_(3).pdf
Prezentace
724.88 kB
Prezentace
Kreslime_ctverec_vrchol.pptx
Prezentace
970.55 kB
Prezentace
Kreslime_ctverec_stred.pptx
Metodika
456.22 kB
PDF
Pokyny_pro_praci_se_soubory_(DVZM06-v2).pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
2x
Prezentace
Komentář recenzenta

Žák v rámci aktivity analyzuje vlastnosti čtverce, polohové i metrické vztahy, je schopen promyslet a zapsat postup jednoduché konstrukce, přemýšlí nad shodnými transformacemi v rovině, rozpoznává symetrie a je schopen postupovat podle předepsané konstrukce.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence digitální – generuje digitální obsah v různých formátech s cílem umocnit výstupy vlastní tvořivé činnosti – lze využít následující vzdělávací strategii učitele:

- zařazovat do výuky takové aktivity, ve kterých žáci vyjadřují své představy za pomoci digitálních technologií,

- podporovat žáky v experimentování s různými možnostmi, jak vyjádřit myšlenky za pomoci digitálních technologií,

a žádoucí jsou tyto projevy aktivity žáka:

- vytvářet a upravovat digitální obsah za pomoci různých nástrojů (např. i systémů s AI),

- dostupný digitální obsah zpracovávat a upravovat se znalostí právních norem a používat ho ke splnění svých cílů,

- naplánovat a vytvořit posloupnost srozumitelných instrukcí pro počítačový systém k provedení konkrétního úkolu.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

6—16

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.