Materiály do výuky základní vzdělávání Afroameričané v USA ve 20. století
Materiál do výuky

Afroameričané v USA ve 20. století

17. 12. 2025
Autor
Doc. Mgr. Pavla Sýkorová, PhD.
Spoluautoři
Michal Kurz
Josef Řídký
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce uvádí žáky do problematiky protestů Afroameričanů v 60. letech 20. století prostřednictvím dobových pramenů: fotografií rasové segregace, slavného projevu Martina Luthera Kinga, mapy protestů a kontextových informací o dlouhodobých příčinách sociální nerovnosti. Žáci rozlišují dlouhodobé příčiny a okamžité rozbušky nepokojů, hodnotí různé perspektivy aktérů (Afroameričanů i části bílých Američanů), porovnávají dobové materiály a posuzují, proč se v 60. letech staly demonstrace politickým nástrojem. Lekce rozvíjí princip historického myšlení příčiny a důsledku a podporuje porozumění tomu, jak systémová diskriminace ovlivňovala život lidí a vedla k protestům.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
93.05 kB
PDF
blok-5_lekce-22_afroamericane-v-usa-ve-20-stoleti_metodika_final2022.pdf
Pracovní list
2.79 MB
PDF
blok-5_lekce-22_afroamericane-v-usa-ve-20-stoleti_pl_final2022.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Lekce „Afroameričané v USA ve 20. století“ je didakticky zdařilý materiál, který žákům srozumitelným způsobem přibližuje problematiku rasismu, segregace a protestních hnutí v americké společnosti 20. století a zároveň nabízí přesah do současnosti. Práce s výraznými vizuálními prameny, ukázkou projevu Martina Luthera Kinga a přehledem rasově motivovaných nepokojů umožňuje žákům porozumět tomu, proč se Afroameričané v 60. letech uchylovali k protestům a jaké dlouhodobé frustrace i bezprostřední impulzy jejich jednání vyvolávalo. Lekce tak naplňuje badatelsky orientovaný přístup a podporuje rozvoj historického myšlení v rovině příčin a důsledků.

Určitým rizikem lekce je poměrně rychlý přechod od historického kontextu k současným tématům (hnutí Black Lives Matter, prezidentství Baracka Obamy), který může u části žáků vyvolat dojem dlouhodobé neměnnosti problému bez dostatečně zřetelného rozlišení toho, co se v americké společnosti v průběhu druhé poloviny 20. století skutečně změnilo a co přetrvává. Perspektiva „bílých Američanů“ je navíc zobrazena spíše zjednodušeně a převažuje její role nositelů útlaku, zatímco vnitřní pluralita postojů a existence spojenců afroamerického hnutí zůstává spíše v pozadí. Lekce také pracuje se silným emocionálním nábojem, což zvyšuje její atraktivitu, ale zároveň klade vyšší nároky na učitele, aby diskusi vedl k analytickému rozlišování mezi legitimními příčinami protestů a problematickými formami násilí.

Materiál proto doporučuji jako kvalitní výukový zdroj, zejména v kombinaci s doplňující reflexí, která by žákům pomohla jasněji strukturovat historickou změnu v čase (co se změnilo a proč) a rozšířit spektrum perspektiv aktérů. Vhodnou adaptací může být také posílení závěrečné fáze o explicitní shrnutí klíčových pojmů a mezníků vývoje občanských práv v USA. Při citlivém pedagogickém vedení má lekce výrazný potenciál nejen pro rozvoj historického porozumění, ale i pro kultivovanou diskusi o současných společenských problémech.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.