Materiál do výuky

17. listopad

4. 12. 2025
Autor
Simona Šedá
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Vzdělávací aktivita žákům přibližuje historický význam státního svátku Dne boje za svobodu a demokracii a Mezinárodního dne studentstva. Aktivita je postavena na práci ve skupinách s indiciemi (citát „mene tekel“, báseň Jiřího Herzingera, fotografie pomníku obětem komunismu a video ze sametové revoluce). Žáci hledají odpovědi v digitálních zdrojích, učí se informace ověřovat a reflektovat rozdíly mezi fyzickým a digitálním světem. Součástí je závěrečná společná reflexe, kde se zaměřují na přínosy i úskalí digitálních technologií. Materiál rozvíjí zejména digitální gramotnost, schopnost kritického vyhledávání a historické povědomí.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
2.37 MB
PDF
17._listopad_1-st-ZS.pdf
Metodika
411.8 kB
PDF
PPUC_metodicky_komentar_1_stupen_ZS.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Aktivita je metodicky propracovaná, je atraktivní díky využití reálných pramenů a digitálních nástrojů a podporuje spolupráci i kritické myšlení. Silnou stránkou je propojení historického tématu s rozvojem digitální gramotnosti a reflexí práce s informacemi. Ověření ve výuce ukázalo, že aktivita žáky zaujme, ale zároveň je pro ně poměrně náročná – vyhledávání vhodných klíčových slov, práce s ověřováním zdrojů i časové omezení představují výzvu. Vhodné je proto poskytnout dostatečný čas a metodickou podporu při práci s technologiemi. Celkově jde o kvalitní materiál, který rozvíjí jak historické vědomí, tak dovednosti potřebné pro život v digitálním světě. Na základě ověřování se doporučuje rozsah 2 vyučovacích hodin. Součástí materiálu je i pracovní list pro žáky, který vzhledem k formátu materiálu nejde publikovat samostatně.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.