Materiál do výuky

Zeměpisné souřadnice

28. 5. 2019 základní vzdělávání
Autor
Mgr. Václav Duffek
Spoluautoři
RNDr. Václav Stacke\, Ph.D.
Mgr. Markéta Pluháčková\, Ph.D.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Materiál vznikl jako jeden z výstupů týmu geografie projektu Didaktika – Člověk a příroda A (http://didaktika.zcu.cz/). Autoři materiálu si kladou za cíl překonat problémy spojené s výukou tématu Zeměpisné souřadnice, které byly zjištěny od učitelů napříč Českou republikou.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Vytvořené kombinace hry BINGO
11.1 kB
Tabulka
Varianty-na-bingo.xlsx
Mapa pro žáka A
420.87 kB
Ostatní
mapa_zak_A.png
Mapa pro žáka B
421.1 kB
Ostatní
mapa_zak_B.png
Pracovní list pro žáka A
126.52 kB
Dokument
pracovni_list1_zak_A_.docx
Pracovní list pro žáka B
122.46 kB
Dokument
pracovni_list1_zak_B_.docx
Doprovodná prezentace vysvětlující princip hry
252.78 kB
Prezentace
prezentace1_doprovod_vykladu_aktivity2.pptx
Prázdná mapa pro alternativu
417.52 kB
Ostatní
Prázdná-mapa-pro-alternativu.png
Těžší mapa pro žáka A
1.02 MB
Ostatní
Těžší-mapa-pro-žáka-A.png
Těžší mapa pro žáka B
1.02 MB
Ostatní
Těžší-mapa-pro-žáka-B.png
Těžší prázdná mapa pro alternativu
1.01 MB
Ostatní
Těžší-prázdná-mapa-pro-alternativu.png
Zeměpisné souřadnice - motivace (metodický list)
66.73 kB
Dokument
metodicky_list_zemepisne_souradnice_motivace.docx
Obsahuje
1x
Tabulka
6x
Ostatní
3x
Dokument
1x
Prezentace

Hodnocení uživatelů

Petr Tišl
29. 5. 2019, 10:48
Velmi pěkná a propracovaná aktivita na úvod tématu, které není snadné. Hodnotím vysoce. Mám jen jednu drobnou kritickou poznámku. V metodickém listu autoři uvádějí jako jeden z cílů (cituji):
-         Žák dokáže poledníky a rovnoběžky identifikovat na glóbu i v mapách různého zobrazení a dokáže s pomocí mapy nebo glóbu určit hodnoty libovolných rovnoběžek a poledníků.
Tento cíl je skutečným problémem. Žáci pojmu souřadnice v rovině, a na jednoduché mapě světa ve válcovém zobrazení rozumějí. Jiné je to však pokud přejdeme k "reálným" mapám v Atlase světa. Tam je ruší příliš mnoho věcí a odečítání souřadnic i prostá orientace se pro ně stává nesnadnou. Tím se však materál vůbec nezabývá a tento cíl jím tedy nemůže být plněn.
Václav Duffek
3. 6. 2019, 15:18
Vážený pane kolego,
děkujeme za zpětnou vazbu. K Vaší připomínce, výstup je součástí rozsáhlejšího modulu, ve kterém je problematika identifikace souřadnic na glóbu také řešena. Zbytek materiálů bude postupně nahráván, aby bylo možno naplnit i výše zmíněné cíle.
Za kolektiv autorůs pozdravemVáclav Duffek

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Vazby na další materiály:

Tento materiál je součástí:

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština