Také bych chtěl ocenit kreativní přístup, mnoho předkládaných aktivit najde uplatnění na interaktivních tabulích. Dovolte mi však jeden dotaz. Není série slovních spojení, která žáci pouze přepisují už přežitek? Ve výuce přírodovědných předmětů postupujeme právě tak, že se od podobných aktivit upouští, jsou nahrazovány spíše smysluplnějšími úlohami propojenými kontextem. Nepůsobil by ve smyslu motivace lépe souvislý text, kde by se vyskytovaly některé gramatické jevy? Samozřejmě je to složitější na přípravu, nemusí se podařit procvičit tolik obratů, zároveň ale žáci mají vše v kontextu, sami se o pravopisu budou muset rozhodovat právě v takových situacích. - Je to spíše můj dotaz do pléna, prosím o případné vyvedení z omylu. Mr
Mám potřebu polemizovat s panem kolegou Ruskem. Nejsem sice češtinář, ale matematik, ale shledávám při výuce těchto dvou předmětů shodné prvky, zatímco ostatní přírodověda vyžaduje určitě jiné přístupy - volné bádání, shledávání informací, třídění atd. Čj a M jsou takové základní pilíře. Když napíše diplomovou práci člověk neznalý pravidel Čj, je to práce analfabeta. Takže to je úkolem učitelů Čj a M - dostat do dětí, pokud možno časně, všechna základní pravidla a dostatečně je tam zafixovat.(Bylo by neefektivní v diplomové práci kontrolovat podle pravidel všechny jednoduché jazykové jevy. Také internet Vám jistě už naznačil, jak hrůzná je úroveň českého jazyka mezi lidmi.)
Tak a teď k tomu zafixování. Já vím, že dril je vzdělávací metoda spíše pro zvířátka. Ale na vojně našel své opodstatnění a v rozumné míře je to velmi účinná metoda i pro nácvik užití jednoduchých jevů v českém jazyce či matematice. Tady se moc hodí procvičená kvantita. A v Čj je ji zbytečné obalovat omáčkou, když ke zdůvodnění jevu stejně dítě musí použít jen onu dvojici slov.
Já bych zde polemizoval o používání slova "kreativita". Kreativní motivaci, která vyburcuje děti k tvořivé činnosti, nelze posuzovat podle kreativity, kterou vyvinul učitel při vytváření učebního materiálu.
Jako příklad bych rád uvedl materiál (http://dum.rvp.…ova.html ), ve kterém je stejné učivo v graficky chudším rámci, ale o to "kreativnější" je nadstavba, která je dětem nabízena.
Ano, v tom s Vámi naprosto souhlasím. Kreativitu nelze měřit barevností, postupným prolínáním nebo blikáním stránek. Směřuje to k podbízení se. Samozřejmě dnes, kdy jsou děti přesycovány všemožnými médii, je velmi obtížné upoutat jejich zájem k obyčejnému textu. Na druhou stranu se děti musí od vychovatelů dozvědět, že v životě budou muset plnit povinnosti, a nebude to vždy to, co je bude bavit.
V mnohém s Vámi souhlasím, myslím si ale, že dovednost pro plnění povinností nelze rozvíjet rozhodně tím, že dětem zadám úkol tohoto typu a s větou: "V životě budete muset překousnout horší věci.." je nechám, ať se s tím poperou?
Pro rozvíjení podobných dovedností se mi v praxi osvědčilo spíše využívat různé metody DV.
A ještě ke komentáři pana kolegy - máte naprostou pravdu, souvislý text v kontextech je 100% lepší. Použil jste označení "přežitek" pro přepisování slov, jak ale vidíte v mnohých učebnicích, "přežitky" přežívají vesele dál! :-) Někdy se zdá, že přeživší přežitky se přetransformovaly na "zážitky".
A nejen v učebnicích...
Do kategorie přežitků bych zařadil i vyvrcholení aktivit výrazným nápisem DIKTÁT! Má nahnat rovnou strach? Nebo povzbudit k překonání překážky a řešení problému?
Závěrem jen sděluji svůj malý postřeh, že pomocí prožitků - lze dobře naučit přežitky :-)))
Váš komentář
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
ZEZULKOVÁ, Božena. Píšeme i, í, nebo y, ý?. Metodický portál: Materiály do výuky [online]. 24. 03. 2010, [cit. 2024-03-28]. Dostupný z WWW: <https://dum.rvp.cz/materialy/piseme-i-i-nebo-y-y.html>. ISSN 1802-4785.