Domů > Materiály do výuky > základní vzdělávání > Píšeme i, í, nebo y, ý?
Materiál do výuky

Píšeme i, í, nebo y, ý?

24. 3. 2010 základní vzdělávání
Autor
Mgr. Božena Holubová
Věková skupina
7—9 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Ověřování znalostí psaní i, í, y, ý po obojetných souhláskách prostřednictvím různých úkolů. Vhodné pro 3. ročník.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Prezentace
852.5 kB
Prezentace
Píšeme i, i, nebo y, ý.ppt
Prezentace
128.2 kB
Prezentace
Píšeme i, i, nebo y, ý.odp

Licence

Všechny materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-SA.

Obsahuje
1x
Prezentace
1x
Prezentace

Hodnocení od uživatelů

Lubomír Šára
24. 3. 2010, 17:49
Dobrá aktivitka využitelná postupně na SmartBoardu. Jen mě zarazil slide 11 - co když ve třídě učí chudák učitel - muž? Má diktát vynechat? :-)
Božena Zezulková
24. 3. 2010, 18:08
Děkuji za komentář i správnou připomínku. Malá úprava v zadání je určitě nutná.
Dagmar Csatová
25. 3. 2010, 08:22
Klíčová slova - překlep : vyjmenovanÉ slova????
Božena Zezulková
25. 3. 2010, 14:49
Ano, jde jen o překlep. Správně mělo být vyjmenované slovo. Děkuji za postřeh.
Martin Rusek
25. 3. 2010, 17:06
Také bych chtěl ocenit kreativní přístup, mnoho předkládaných aktivit najde uplatnění na interaktivních tabulích. Dovolte mi však jeden dotaz. Není série slovních spojení, která žáci pouze přepisují už přežitek? Ve výuce přírodovědných předmětů postupujeme právě tak, že se od podobných aktivit upouští, jsou nahrazovány spíše smysluplnějšími úlohami propojenými kontextem. Nepůsobil by ve smyslu motivace lépe souvislý text, kde by se vyskytovaly některé gramatické jevy? Samozřejmě je to složitější na přípravu, nemusí se podařit procvičit tolik obratů, zároveň ale žáci mají vše v kontextu, sami se o pravopisu budou muset rozhodovat právě v takových situacích. - Je to spíše můj dotaz do pléna, prosím o případné vyvedení z omylu. Mr
Lenka Trunečková
29. 3. 2010, 23:57
Mám potřebu polemizovat s panem kolegou Ruskem. Nejsem sice češtinář, ale matematik, ale shledávám při výuce těchto dvou předmětů shodné prvky, zatímco ostatní přírodověda vyžaduje určitě jiné přístupy - volné bádání, shledávání informací, třídění atd. Čj a M jsou takové základní pilíře. Když napíše diplomovou práci člověk neznalý pravidel Čj, je to práce analfabeta. Takže to je úkolem učitelů Čj a M - dostat do dětí, pokud možno časně, všechna základní pravidla a dostatečně je tam zafixovat.(Bylo by neefektivní v diplomové práci kontrolovat podle pravidel všechny jednoduché jazykové jevy. Také internet Vám jistě už naznačil, jak hrůzná je úroveň českého jazyka mezi lidmi.)
Tak a teď k tomu zafixování. Já vím, že dril je vzdělávací metoda spíše pro zvířátka. Ale na vojně našel své opodstatnění a v rozumné míře je to velmi účinná metoda i pro nácvik užití jednoduchých jevů v českém jazyce či matematice. Tady se moc hodí procvičená kvantita. A v Čj je ji zbytečné obalovat omáčkou, když ke zdůvodnění jevu stejně dítě musí použít jen onu dvojici slov.
Svatopluk Mareš
30. 3. 2010, 17:20
Já bych zde polemizoval o používání slova "kreativita". Kreativní motivaci, která vyburcuje děti k tvořivé činnosti, nelze posuzovat podle kreativity, kterou vyvinul učitel při vytváření učebního materiálu.
Jako příklad bych rád uvedl materiál (http://dum.rvp.…ova.html ), ve kterém je stejné učivo v graficky chudším rámci, ale o to "kreativnější" je nadstavba, která je dětem nabízena.
Lenka Trunečková
30. 3. 2010, 18:01
Ano, v tom s Vámi naprosto souhlasím. Kreativitu nelze měřit barevností, postupným prolínáním nebo blikáním stránek. Směřuje to k podbízení se. Samozřejmě dnes, kdy jsou děti přesycovány všemožnými médii, je velmi obtížné upoutat jejich zájem k obyčejnému textu. Na druhou stranu se děti musí od vychovatelů dozvědět, že v životě budou muset plnit povinnosti, a nebude to vždy to, co je bude bavit.
Svatopluk Mareš
30. 3. 2010, 22:12
V mnohém s Vámi souhlasím, myslím si ale, že dovednost pro plnění povinností nelze rozvíjet rozhodně tím, že dětem zadám úkol tohoto typu a s větou: "V životě budete muset překousnout horší věci.." je nechám, ať se s tím poperou?
Pro rozvíjení podobných dovedností se mi v praxi osvědčilo spíše využívat různé metody DV.
A ještě ke komentáři pana kolegy - máte naprostou pravdu, souvislý text v kontextech je 100% lepší. Použil jste označení "přežitek" pro přepisování slov, jak ale vidíte v mnohých učebnicích, "přežitky" přežívají vesele dál! :-) Někdy se zdá, že přeživší přežitky se přetransformovaly na "zážitky".
A nejen v učebnicích...
Do kategorie přežitků bych zařadil i vyvrcholení aktivit výrazným nápisem DIKTÁT! Má nahnat rovnou strach? Nebo povzbudit k překonání překážky a řešení problému?
Závěrem jen sděluji svůj malý postřeh, že pomocí prožitků - lze dobře naučit přežitky :-)))

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh učebního materiálu:

Prezentace

Druh interaktivity:

Aktivita

Cílová skupina:

Žák

Týká se jazyka:

Čeština