Tato prezentace je ukázkou dlouhodobého výtvarného projektu, realizovaného v hodinách výtvarné výchovy a informatiky na 2. stupni základní školy. Cílem takto koncipované výuky výtvarné výchovy je zprostředkování tvorby soudobého renomovaného umělce G. Richtera dětem staršího školního věku s následnou tvůrčí reflexí samotných žáků. Žáci se zamýšlí nejen nad obsahem vizuálních zobrazení umělce, ale i svých vlastních děl, a formou komunikace nad jejich výslednými pracemi si ověřují a upevňují své postavení v dané sociální skupině.
Se zájmem jsem sledovala jednotlivé kroky tvůrčí práce autorky s výtvarným dílem současného umělce Gerharda Richtera. Domnívám se, že jeho tvorba, zejména „malby přes fotografie“ může být pro věkovou skupinu žáků 12 – 15 let velmi atraktivní, neboť uvnitř obrazu vzniká jakýsi další – jiný prostor vybízející k rozehrání a pohybu vlastní obraznosti.
Poměrně velké množství diapozitivů prezentace pak dává učiteli impulsy, jak je možné s žáky pracovat. Přestože se nemusíme ztotožnit zcela s nabízenými otázkami, rozhodně nás mohou inspirovat i k tomu, abychom si uvědomili, na co bychom se ptali třeba jinak. Jedná se tak o velmi cenný podnět k tvůrčí pedagogické konfrontaci různých pojetí interpretce výtvarného díla při práci s žáky.
Jak odlišné od výroby výrobků mdlého ducha, která je často zaměňována za tvůrčí proces a za výtvarnou výchovu vůbec.
Ráda bych alespoň takto poděkovala autorce a zároveň položila otázku kolegům výtvarníkům:
Uvítali byste tuto formu inspirace a metodické podpory pro přiblížení současného umění žákům ve větším rozsahu?
Markéta Pastorová