Domů > Materiály do výuky > základní vzdělávání > Člověče, nezlob se - názvosloví solí
Materiál do výuky

Člověče, nezlob se - názvosloví solí

9. 8. 2010 základní vzdělávání
Autor
Mgr. David Mánek
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Didaktická hra Člověče, nezlob se je určena skupině o maximálním počtu pěti žáků. Hra je zaměřena na názvosloví solí, zároveň obsahuje krátký výklad pravidel a nástin hodnocení.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Didaktická hra
200.5 kB
Dokument
Člověče, nezlob se - názvosloví solí.doc
Didaktická hra
201.49 kB
Dokument
Člověče, nezlob se - názvosloví solí.odt

Licence

Všechny materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-SA.

Obsahuje
1x
Dokument
1x
Dokument

Hodnocení od uživatelů

Miroslav Melichar
9. 8. 2010, 23:04
Vážený pane kolego, je obdivuhodné, že Vaši žáci na ZŠ zvládají vzorce a názvy dusitanů, jodičnanů a pod. Jak jdou dohromady tyto vzorce s citovaným očekávaným výstupem z RVP ZV, kde se mluví o "vybraných prakticky významných" solích? Navíc se Vám do hry vloudily 2 soli, které neznají ani VŠ učebnice - uhodnete je?
David Mánek
10. 8. 2010, 19:35
Vážený pane Melichar, Vašim připomínkám rozumím a souhlasím s tím, že v mnou publikované hře jsou i soli, které jsou nad rámec základního vzdělávání. Zároveň jsem si vědom i druhé připomínky, že dvě soli opravdu v praxi neexistují, to ovšem neznamená, že by je žáci dle vzorce nemohli pojmenovat. Před hrou na problém praktické neexistence některých solí upozorňuji. Děkuji Vám za věcné připomínky.
Miroslav Melichar
11. 8. 2010, 21:21
Děkuji za odpověď a budu rád, když mi odpovíte ještě 1x:
Pokud není na překážku, že nějaká látka prakticky neexistuje a lze o ní ve výuce mluvit, pak by šlo jistě učit názvosloví třeba takto: oxid (nebo chlorid) železný, železnatý, železitý, železičitý až železičelý. A je pak otázka, zda se omezovat na dosud známé chemické prvky nebo přidat nějaký zajímavější navíc. Ch.názvosloví je jazyk, který se řídí nějakými pravidly, ale učitel agličtiny těžko může podle dobrých pravidel vytvořit slova, která žádný Angličan nikdy nepoužil.
David Mánek
15. 8. 2010, 14:17
I tady s Vámi v zásadě mohu souhlasit, názvosloví je jazyk a jeho pravidla bychom neměli spolu s žáky porušovat. Přesto si myslím, že pokud učitel v rámci této aktivity vysvětlí, že dvě sloučeniny v praxi neexistují, pak žáky neklame. Zároveň na těchto reálně neexistujících příkladech můžeme žákům na závěr aktivity vysvětlit, proč se určité prvky vyskytují pouze s některými koncovkami.
Miroslav Melichar
18. 8. 2010, 23:25
Je krásné, jak si rozumíme. Ale s pomocí komentářů jste vlastně vytvořil jiný učební materiál. Ten původní (bez komentářů) je takovýhle: 1. Uvádí jako prakicky významé soli jodičnany atd. V záhlaví to jako výstup uvádíte a přímo v DUMU to nijak nekorigujete. Uživatelé to mohou přijmout jako normu toho, co se k tomuto výstupu má nyní na ZŠ učit. 2. Přímo v DUMU neuvádíte, že některé sloučeniny reálně neexistují a nedáváte pokyn, jak s nimi ve výuce nakládat. I tyto sloučeniony tedy vyznívají jako standard, který by měl v současné době být na ZŠ běžný. Asi to tak berou i recenzenti Vašeho DUMu (jetsli ho ovšem podrobněji prohlíželi). Pokud máte dojem, že snad nevnucujete nic jako standard nebo normu, tak se mýlíte - DUM je publikovaný jako recenzovaný pod hlavičkou "rvp" a není už jen Vaším osobním názorem, ale jakýmsi oficiálně schváleným vzorem.
David Mánek
19. 8. 2010, 17:19
Nemyslím si, že je chybou učit žáky názvosloví dalších solí než zmíněných významných. Důvodem je např. koncept chemické olympiády a dalších soutěží, kde jej jistě využijí. Člověče... v mém podání je materiálem pro všechny žáky, kteří chtějí porozumět principům tvorby názvosloví i u dalších solí, což je dle mého názoru o rozvoji logického myšlení a Člověče by mělo být materiálem, kde si tyto principy mohou vyzkoušet formou hry. To, že v materiálu najdeme dvě soli, které v praxi neexistují, je zádrhel, o němž jsme se již bavili a kde se s Vámi shoduji. Děkuji za Vaše názory a jsem rád za tuto pro mě přínosnou diskusi.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh učebního materiálu:

Pracovní list

Druh interaktivity:

Aktivita

Cílová skupina:

Žák

Týká se jazyka:

Čeština