Materiál do výuky

Baum test

27. 8. 2009 gymnázium
Autor
PaedDr Ladislava Drnková
Věková skupina
16—19 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Ukázka použití jedné z metod psychologie, projektivního testu – Baum test (kresba stromu). Materiál je určen zejména pro cílovou skupinu školních psychologů a jiných kvalifikovaných odborníků. Obecně je doporučováno, aby se psychologické diagnostické testy v praxi využívaly zejména pod dohledem kvalifikovaných odborníků z dané oblasti, stejně tak jejich analýza a interpretace.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Prezentace
2.84 MB
Prezentace
Baum test.ppt
Pracovní list
630.5 kB
Dokument
Baum test - pl.doc
Pracovní list
612.8 kB
Dokument
Baum test - pl.odt
Prezentace
2.53 MB
Prezentace
Baum test.odp
Obsahuje
1x
Prezentace
1x
Dokument
1x
Dokument
1x
Prezentace

Hodnocení uživatelů

Martina Nováková
29. 7. 2010, 09:08
Jako budoucí psycholožka vnímám, že takovéto bližší seznámení s touto projektivní metody (zejména s možnosti interpretace) laické (tedy nepsychologické) veřejnosti není etické.
Andrej Lukacik
9. 5. 2011, 10:36
Co konkretne Vam nepride eticke na zoznameni verejnosti s touto metodou? Vadi Vam, ze by sa ludia sami mohli zoznamit s vlastnostami ich charakteru, ktore sa nedali priamociaro urcit? Alebo Vam vadi, ze budete musiet vynalozit viac energie ako len podstrcenie tuzky a papieru pri najblizsom pohovore s clovekom, ktory tuto metodu pozna?
Martina Nováková
18. 5. 2011, 12:10
Vážený pane Lukacik,0
s metodou Kresby stromu by měl pracovat POUZE psycholog, který navíc ještě prošel akreditovaným kurzem. Jinak nemá interpretace nepsychologem žádný smysl, navíc může mnohdy klienta/pacienta poškodit. Kresba stromu není žádný magický otisk duše, vždy je nutné tuto projektivní techniku používat v rámci komplexního vyšetření probanda. Nelze jen tak zadat "Nakresli strom a já ti povím, jaký jsi" To je nehorázná hloupost, která tak akorát svádí k patologizování klienta.
Pokud tuto metodu používá nepsycholog, je to jako kdyby místo chirurga na operačním sále zacházel se skalpelem sanitář.
Barbora Neuwirthová
25. 7. 2011, 15:13
Dobrý den,
souhlasím s Mgr. Novákovou. Rozhodně není v pořádku seznamovat studenty s metodou Baum testu s cílem nabídnout jim náhled na sebe. K takovému cíli slouží řada jiných technik, jejichž používání není podmíněno absolvencí studia psychologie a specializovaného kurzu.
Jsou-li standardizované psychologické nástroje takto prezentovány veřejnosti, dochází k jejich znehodnocování. Nejde o to, že by psycholog musel vynaložit více energie (protože - popravdě - získat obrázek stromu je to nejmenší. Skutečně dobrý psycholog jednak bude pracovat s dalšími nástroji, jednak si dá velmi záležet na jejich analýze a interpretaci). Jde o to, že takto je znehodnocována práce psychologů.
Michaela Vaňová
1. 11. 2011, 08:13
Dobrý deň,
 
úplne súhlasím s kolegyňami.. dochádza k znehodnocovaniu ps. diagnostických metód, zvyšuje sa počet chybných interpretácií a pod. Vyplývajú z toho riziká pre psychológov aj klientov.. Ale čo s tým? Ak nedokážeme ustriehnuť neetické (resp. nelegálne) šírenie štandardizovaných metód a inch interpretáciu medzi samotnými psychológmi (ktorí majú informácie, ako opatrne treba s týmito metódami zaobchádzať), tak čo v prípade, keď ich využívajú (a šíria) odborníci s príbuzných profesií?
Lukáš Križko
1. 11. 2011, 13:01
Nedramatizujete zde příliš? O tomto testu se během několika minut na internetu dovím tisíckrát více, než zde. Navíc Psychologie je na mnoha školách vyučována formou semináře, takže tyto základní informace mohou vyhovovat obsahu výuky. Opravdu vám nerozumím.
Miroslav Melichar
1. 11. 2011, 19:27
Není na pováženou takto reagovat na komentáře, které zřejmě napsaly 3 kvalifikované psycholožky? Je správná uvedená představa semináře z psychologie, kde se pracuje s oficiálně používanými dg metodami? Pak by např. praktická cvičení z fyziky mohla pominout všechy bezpečnostní předpisy a bylo by to pro žáky daleko zajímavější.
Věra Fišerová
2. 11. 2011, 08:02
Srovnávat výuku psychoogie s výukou fyziky mi po pravdě řečeno přijde více na pováženou, než jakákoli reakce na předešlé komentáře. Souhlasím s Mgr. Křižkem - žáci dostanou základní informace o testu a jistě i s informací, že skutečné zhodnocení patří do rukou odborníka. Zajímavá je otázka, kterou dostanou žáci v pracovním listě a která dává částečně odpověď i kolegyním:

4. Odhalili jste intuitivně významy skryté v kresbě stromu, aniž byste znali teorii projektivního testu (Baum testu). Čím je to asi způsobeno?
 

Lukáš Križko
2. 11. 2011, 10:14
Jen pro dokreslení o čem jsem mluvil ve svém předešlém příspěvku. Google vám najde 15 000 000 odkazů k tomuto výrazu (viz odkaz níže). Je jeden zveřejněný DUM opravdu tak velký problém? Souhlasím, že výklad patří do ruko odborníka, ale myslet si, že neexistuje možnost zjistit, jak se s testy pracuje, je v dnešní době dost naivní představa. Je potřeba vnímat, co se žáci o věcech mohou dovědět skrze internet. V tomto případě je dle mého "laického" názoru kvalifikovaný výklad pedagoga mnohem lepší variantou než sebevzdělávání žáků skrze google. Tam se dá udělat mnohem více škody.
https://www.goo…l=en& ;sa=X&ei=WAixTsncB8nDtAbch7m8Aw&ved=0CBUQBSgA&q=baum+test&spell=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=8e7c505c86c873c1&biw=1679&bih=872
Miroslav Melichar
2. 11. 2011, 12:46
Na webu se opravdu najde kdeco, je to argument pro to, aby to bylo i součástí výuky? Srovnání s výukou F: Srovnávejme tedy jinak - ze škol nám z chodeb zmizely nástěnky (nebezpečí požáru), na chodbách máme označení únikových cest, které ve tmě svítí, pro případ, že by ve škole o půlnoci hořelo (stálo nás to asi 20 tisíc, na noční diskotéce to obvykle nenajdete). Proč školy některá pravidla dodržují tak úzkostlivě a  názor psychologů na použití psych.testů lze prostě odmítnout? Psychologové nemohou dát škole pokutu, to je asi ono. DUM je vzorový výukový materiál, který ukazuje, jak se asi má dnes učit. Tento konkrétní DUM byl zobrazen skoro 4500x. Opravdu si 4500 našich studentů SŠ stáhne materíály o Baumtestu samo od sebe? DUM vyznívá tak, že autorka Baumtest se svými žáky ve výuce používala a do jisté míry i vyhodnocovala - i v tom je vzorem.
Lukáš Križko
2. 11. 2011, 15:54

Nerad bych se pouštěl do diskuze, kde budeme řešit úmysly a pohnutky autorky DUM. V mnoha ohledech se naše názory shodují, důležitý je výklad, který musí zajistit odborník. Ze slov odborníků lze vytušit obavu k výkladům testu učitelem, řeší ale něco, co zde vyřešit nelze, a to je reálná výuka s tímto DUM.
DUM prošel recenzí, proto respektuji to, že splňuje podmínky ke zveřejnění. Obecně i dobrý DUM v rukou špatného pedagoga může ublížit. A špatný DUM v rukou dobrého pedagoga se stane nedocenitelnou pomůckou.
Nechme tedy na středoškolských učitelích, zda tento DUM budou schopni dobře a nezávadně využít. To ale Metodický portál zajistit nemůže.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Vazby na další materiály:

Tento materiál je součástí:

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

16—19

Týká se jazyka:

čeština