Materiál do výuky

Singapurská matematika

3. 4. 2025
Autor
Berinderjeet Kaur
Spoluautor
Yeap Ban Har
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Pracovní listy slouží především jako podnět k diskuzi se žáky, k hledání různých netradičních pohledů na otázky, ke snaze pochopit, proč žáci uvažují tak, jak uvažují. Cílem je vést je ke kritickému a kreativnímu myšlení, ke schopnosti formulovat své myšlenky a pracovat se slovními úlohami jinak. Při řešení problémů se používají dva základní postupy – induktivní uvažování a deduktivní uvažování. V Bloomově taxonomii kognitivních cílů kritickému myšlení odpovídá analyzování a hodnocení. Kreativní myšlení v sobě zahrnuje syntézu a generování nových myšlenek a jeho výstupem je nový, komplexní myšlenkový systém. V Bloomově taxonomii kognitivních cílů kreativnímu myšlení odpovídá vytváření.
Učitelé mají k dispozici podrobnou videometodiku a ke každé z 8 skupin ještě úvodní metodický text, který je součástí ZIP souboru.

Pracovní listy jsou rozděleny do 8 skupin:
• Které číslo dává smysl?
• Co je špatně?
• Co bys udělal?
• Jakou otázku můžeš zodpovědět?
• Co chybí?
• Co když?
• Co je otázkou, když znáš odpověď?
• Co je otázkou?

Materiál vznikl v Národním vzdělávacím institutu Nanyang Technological University Singapore. Původní název textu zní: Cesty k uvažování a komunikaci v hodinách matematiky na prvním stupni ZŠ, s podtitulem Zdroje od učitelů pro učitele. V ČR je přeložil doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
1.71 MB
Archiv
01_Jake_cislo_dava_smysl.zip
Pracovní list
1.74 MB
Archiv
02_Co_je_spatne.zip
Pracovní list
1023.47 kB
Archiv
03_Co_bys_udelal.zip
Pracovní list
4.07 MB
Archiv
04_Na_jakou_otazku_muzes_odpovedet.zip
Pracovní list
1.69 MB
Archiv
05_Co_chybi.zip
Pracovní list
2.62 MB
Archiv
06_Co_kdyz.zip
Pracovní list
2.28 MB
Archiv
07_Co_je_otazkou.zip
Pracovní list
2.26 MB
Archiv
08_Jak_zni_otazka.zip
Odkazy materiálu
Obsahuje
8x
Archiv
Komentář recenzenta

Pracovní listy se velmi liší od ostatních materiálů, slouží především jako podnět k diskuzi, k hledání netradičních pohledů na otázky. Nejsou určeny k tomu, aby si je žáci sami vypracovali a učitelé je pak opravili. Slouží jako materiál, který podpoří snahu pochopit, proč žáci uvažují tak, jak uvažují, a vede je k tomu, aby své myšlenky byli schopni formulovat. Diskusi k jednotlivým úlohám a řešením lze vést na facebookové skupině https://www.facebook.com/HomeMath-987530457962077/, nebo své postřehy napsat na e-mail: antonin.jancarik@pedf.cuni.cz. U každého z 8 modulů je úvodní metodika s vysvětlením principů práce v daném modulu.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.