Materiály do výuky základní vzdělávání Proč začaly bojovat o svá práva?
Materiál do výuky

Proč začaly bojovat o svá práva?

8. 7. 2025
Autor
Mgr. Olga Kovaříková, PhD.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce se zaměřuje na postavení žen v 19. století a jejich boj za práva, jako je vzdělání, pracovní příležitosti a volební právo. Žáci zkoumají dobové texty, grafy a historické příběhy, aby pochopili, s jakými omezeními se ženy potýkaly a jak na tyto podmínky reagovaly. Součástí lekce je analýza rolí, které byly ženám přisuzovány, a diskuze o významu průlomových osobností, jako byla Eliška Krásnohorská.

Žáci kriticky hodnotí historické stereotypy, analyzují argumenty pro a proti vzdělání žen a hledají odpovědi na otázku, proč ženy usilovaly o rovné příležitosti. Prostřednictvím aktivit, jako je identifikace klíčových překážek a jejich překonávání, se žáci učí rozvíjet historické myšlení a empatický přístup k tehdejší společnosti. Lekce podporuje schopnost práce s prameny, kritické myšlení a formulaci vlastních názorů. Je vhodná pro 2. stupeň ZŠ a víceletá gymnázia a propojuje historické poznatky s reflexí současných otázek rovnosti a spravedlnosti. Lekce je převzata z webu Hravá dějeprava.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
24.74 kB
Dokument
Proc_zacaly_bojovat_o_sva_prava_PRACOVNI_LIST.docx
Prezentace
2.77 MB
Prezentace
Proc_zacaly_bojovat_o_sva_prava_PREZENTACE.pptx

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně 4.0.

Obsahuje
1x
Dokument
1x
Prezentace
Komentář recenzenta

Lekce „Proč začaly bojovat o svá práva?“ navazuje na téma postavení žen a rozšiřuje ho o otázku ženské emancipace v 19. století. Díky propojení prezentace s pracovním listem je výuka přehledně strukturovaná a podporuje u žáků analytické i empatické dovednosti. Téma je vhodně podáváno skrze konkrétní příběhy a vizuální prvky – například případ Annette Kellermannové efektivně otevírá diskuzi o dobových normách, zatímco informace o osobnostech, jako byla Eliška Krásnohorská, zasazují téma do českého kontextu. Grafy a statistiky napomáhají propojení s reálnými daty.

Pracovní list obsahuje promyšlené úkoly, které podporují nejen historické porozumění, ale i schopnost žáků reflektovat nespravedlnost a přemýšlet o změně postavení žen v čase. Otázky typu „Jak se mohly cítit ženy v této situaci?“ podněcují diskuzi i vnitřní zpětnou vazbu. Téma je výborným odrazovým můstkem k debatě o přetrvávajících stereotypech a rovnosti pohlaví.

Žák propojuje historické události s dnešními problémy rovnosti, vnímá emancipaci jako historický proces, který reaguje na konkrétní podmínky dané doby, a formuluje vlastní postoj k otázkám občanských práv, identity a rovnosti. Rozpoznává bariéry a stereotypy, které ženy překonávaly, a dokáže reflektovat, jak se podobné výzvy projevují i dnes.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.