Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.
Materiál „Pohádkový malíř z Krkonoš“ pracuje s autobiografickým textem o Josefu Čapkovi a nabízí promyšlený metodický postup, který lze dobře využít při práci s celou třídou, ve skupinách i ve dvojicích. Text v ich-formě žáky snadno vtáhne a úkoly jsou vystavěny tak, aby podporovaly základní orientaci v příběhu, vyhledávání a třídění informací, porozumění časové posloupnosti i rozpoznávání implicitních souvislostí. Metodika vede žáky od jednoduchých otázek k hlubšímu porozumění autorově životu, k interpretaci a k osobní reflexi, což učiteli umožňuje volit různé organizační formy podle potřeb třídy.
Materiál nabízí výrazné mezipředmětové přesahy. V dějepise lze navázat na téma 2. světové války, okupace a nacistické perzekuce, které zásadně ovlivnily život Josefa Čapka. V občanské výchově otevírá prostor pro diskusi o lidských právech, odpovědnosti a statečnosti. Ve výtvarné výchově lze využít Čapkovo působení jako ilustrátora a malíře, případně zařadit vlastní vizuální tvorbu žáků. Tyto přirozené vazby umožňují zařadit pracovní list do širších tematických celků i projektové výuky.
Pracovní list je přehledný, jazykově přiměřený a nevyžaduje zvláštní přípravu. Umožňuje individuální práci, párové čtení, skupinovou analýzu i společnou diskusi, což podporuje diferenciaci v heterogenních třídách. Žáci pracují s autentickými informacemi o Josefu Čapkovi, propojují je s kontextem doby a zároveň vyjadřují své vlastní porozumění a postoje.
Materiál je didakticky funkční, metodicky jasný a vhodný pro rozvoj čtenářské gramotnosti i kulturního povědomí žáků. Díky své univerzálnosti a možnosti různých způsobů práce jej lze jednoznačně doporučit k využití v hodinách českého jazyka i v mezioborových aktivitách.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025