Materiál do výuky

Pět paraplat 3

26. 11. 2009 základní vzdělávání
Autor
Mgr. Lenka Mikulášová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Pracovní list pro samostatnou práci žáků s básní Pět paraplat tentokrát v hodině slohu. Činnost je zaměřena na vhodný výběr slov, na plynulou stavbu vět a jejich spojení v souvislý text.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list – zadání
53 kB
Dokument
Pět paraplat 3 – zadání.doc
Pracovní list – řešení
54.5 kB
Dokument
Pět paraplat 3 – řešení.doc
Příloha 1
3.13 MB
Dokument
Pět paraplat 3 – příloha 1.doc
Příloha 2
52 kB
Dokument
Pět paraplat 3 – příloha 2.doc
Text básně
51.5 kB
Dokument
Pět paraplat.doc
Pracovní list – zadání
17.89 kB
Dokument
Pět paraplat 3 – zadání.odt
Pracovní list – řešení
26.92 kB
Dokument
Pět paraplat 3 – řešení.odt
Příloha 1
3.11 MB
Dokument
Pět paraplat 3 – příloha 1.odt
Příloha 2
37.1 kB
Dokument
Pět paraplat 3 – příloha 2.odt
Text básně
43.22 kB
Dokument
Pět paraplat.odt
Obsahuje
5x
Dokument
5x
Dokument
Komentář recenzenta

Materiál Pět paraplat 3 je silně zaměřen na rozvoj čtenářské gramotnosti a důkladné podpoře porozumění literárnímu textu. Didakticky promyšlené aktivity směřují nejen k porozumění obsahu, ale především k hlubší práci s postavami, emocemi a atmosférou a podporují sdílení osobních čtenářských dojmů. Žáci nejsou vedeni k hledání jediné správné odpovědi, ale k formulaci vlastních názorů, práci s jazykovými a textovými prostředky a ke vzájemnému porovnávání různých pohledů. Materiál tak účinně rozvíjí čtenářské strategie, jazykové kompetence i schopnost spolupráce. Výraznou předností je otevřenost zadání – úkoly poskytují prostor pro více možných interpretací a vedou k diskuzi i budování osobního vztahu ke čtení. Výuková jednotka je flexibilní a snadno přizpůsobitelná konkrétním potřebám žáků – lze ji zkrátit i rozšířit. Ačkoli materiál neobsahuje digitální interaktivní prvky, výuka je interaktivní díky práci ve dvojicích, skupinovým diskusím a individuální reflexi. Pracovní list je využitelný také při samostatné práci žáků v hodině slohu – činnost je v tomto případě zaměřena na výběr vhodných slov, plynulou výstavbu vět a jejich spojení v souvislý text. Významným přínosem materiálu jsou jeho mezipředmětové přesahy – zejména směrem k výchově k občanství a osobnostní a sociální výchově, kde žáci reflektují témata vztahů, emocí, hodnot a postojů. Navazuje i na výtvarnou výchovu, díky důrazu na práci s atmosférou a vizuální představivostí, a využití najde také v dramatické výchově. V případě rozšíření tématu může být podnětný i pro oblast myšlení v evropských a globálních souvislostech (např. témata kulturní rozmanitosti nebo migrace). Materiál je univerzálně využitelný napříč ročníky 2. stupně ZŠ – zejména v dílnách čtení a při hodinách slohu – a to s důrazem na kvalitu čtenářského prožitku, otevřenost sdílení a samostatné myšlení žáků.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Vazby na další materiály:

Tento materiál je součástí:

RVP do 2024

Revidované RVP od 2025

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.