Materiály do výuky základní vzdělávání Na cestě od autora ke čtenáři v knihovně pro věkovou kategorii žáků z 3.–5. ročníku ZŠ
Materiál do výuky

Na cestě od autora ke čtenáři v knihovně pro věkovou kategorii žáků z 3.–5. ročníku ZŠ

26. 2. 2025
Autor
Mgr. Dagmar Chytková
Spoluautoři
Bc. Marta Zonková
Mgr. Zdenka Bartošová
Mgr. Ivana Halamová
Iveta Hezká
Mgr. Petra Koudelková
Mgr. Irena Lidmilová
Mgr. Milena Orlichová
Pavlína Panovcová
Bc. Tamara Podsedníková
Roman Pospíšil
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Společný vzdělávací program knihovníků a učitelů pro věkovou kategorii žáků z 3. až 5. ročníku ZŠ dává nahlédnout na fenomén knihy z různých a pro žáky mladšího školního věku dosud neznámých úhlů pohledu. Jedna část vzdělávacího obsahu je zaměřena na seznámení s funkcemi knihovny. Žáci získají mj. poznání profesí, které zaměstnanci knihovny vykonávají nejen pro to, aby žáci nalezli v knihovně vždy to, za čím do ní přišli.
Ve vzdělávacím obsahu programu je dále historie knihovny v zrcadle důležitých událostí našich dějin i v kontextu místně zakotveného vzdělávání a propojení činnosti knihovny a školy.
Pro edukační cíle jsou využity autentické dobové publikace a archivní materiály knihovny. Třetí část programu je věnována tomu, že knihovna není jen místem půjčování knih a časopisů, ale prostorem, kde lze zažít zajímavá setkání s texty, spisovateli, obrázky, hudbou či mluveným slovem. Tato část programu navazuje na předchozí části a je zaměřena na tematiku vzniku textu a jeho cesty od autora přes (překladatele) vydavatelství a tiskárnu až do skladu, regálu, katalogu či archivu knihovny. Součástí vzdělávacího obsahu programu je tematika písma, knižní kultury, ilustrací, žánrovosti textů, elektronických knih, hudebních nosičů, audioknih apod.
Je využito kritické práce s textem, herních a zábavných činností, včetně práce s ICT. Žáci si také vyrobí vlastní knihu.
Časová dotace programu je 16 vyučovacích hodin (16 bloků).
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
1.04 MB
PDF
VP2_-_Strucny_pruvodce_pro_lektora.pdf
Pracovní list
25.62 MB
Archiv
VP2_pracovni_a_metodicke_listy.zip
Pracovní list
4.8 MB
PDF
Priloha_9.1.pdf
Vzdělávací modul
2.2 MB
PDF
VP2_-_Podrobny_popis_programu.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.

Obsahuje
3x
PDF
1x
Archiv
Komentář recenzenta

Vzdělávací objekt je určen žákům 3.–5. ročníku ZŠ a vychází z konstruktivistické pedagogiky.

Bohatý obsah programu je rozdělen do šestnácti tematických bloků, které mohou být realizovány samostatně v rámci výuky, při návštěvě knihovny, nebo v družině či zájmových kroužcích.

Žáci se seznámí s cestou vzniku knihy (od autora přes vydavatelství a tiskárnu až do regálu), literárními žánry, v rámci exkurze do knihovny s fungováním a funkcí knihovny a vyrobí si také vlastní knihu.

Program obsahuje širokou škálu výukových metod, jako jsou například: diskuze, prezentace, práce s textem, didaktická hra, simulační hra, heuristická metoda, instruktáž, brainstorming nebo tvůrčí psaní.

Tematické bloky: Vyrob si svoji knihu, Jak putovala moudrost časem, Anatomie knihy aneb co přinesla pitva, Autoři knih, Jak se rodí knížka, Knihovna od sklepa až po půdu, Cesta knihy knihovnou, Žánrohrátky, Z pohádky do pověsti a zpět, Znáte místní pověsti tradice a zvyky?, Poezie není nuda aneb rýmy, to jsou dobré šprýmy, Jak se mluví za humny?, Žůžo dobrodrůžo, Přeskakujeme v žánrech, Od kroniky k internetu, Knihovna budoucnosti.

Časová dotace programu je 16 vyučovacích hodin (1 blok 1 hodina).

Program může být realizován ve škole s exkurzí v knihovně, nebo celý v knihovně.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Revidované RVP od 2025

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

několik tematických celků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.