Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně 4.0.
Lekce „Jak získaly svá práva?“ uzavírá tematickou řadu věnovanou ženské emancipaci a přehledně představuje různé strategie, jimiž ženy dosáhly volebního práva. Vhodnou kombinací prezentace a pracovního listu vytváří prostor pro analytickou práci i diskuzi o občanském aktivismu. Žáci zkoumají historické příklady protestních forem – od petic přes demonstrace až po radikálnější akce – a přemýšlejí nad jejich účinností i morálním rámcem.
Prezentace využívá silné vizuální prvky – fotografie, citace z petic, filmové ukázky i komiksové ztvárnění přibližují atmosféru doby a zprostředkovávají emoční dopad tehdejšího boje. Pracovní list pak vede žáky k hodnocení argumentů, porovnání historických názorů (např. Masarykových postojů) a reflexi společenské změny vyvolané první světovou válkou.
Lekce rozvíjí zejména Klíčovou kompetenci k občanství a udržitelnosti – zohledňuje vzájemnou propojenost jevů, situací a výzev v okolním světě z hledisek sociálních, kulturních a politických.
Žák rozpoznává historické překážky v cestě za rovnoprávností, analyzuje strategie společenské změny, zvažuje jejich legitimitu a účinnost, propojuje historické příklady s dnešními občanskými iniciativami a dokáže formulovat vlastní postoj k otázce, jakým způsobem lze spravedlivě prosazovat společenskou změnu.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025